Trappisten openen (eindelijk) webshop

Een van de meest legendarische wachtrijen ter wereld is niet meer. De telefonische bestellijn van de Sint-Sixtusabdij, beroemd van het trappistenbier Westvleteren XII, is gesloten. De cisterciënzermonniken hebben (eindelijk) een webshop laten bouwen.

Het bier van de trappistenmonniken werd meermaals uitgeroepen tot beste ter wereld, maar is moeilijk te bemachtigen. Per jaar wordt 6.000 hectoliter gebrouwen – een hoeveelheid die Heineken iedere 13,5 minuut produceert. Het bescheiden aanbod wordt vervolgens officieel uitsluitend verkocht in de Belgische abdij zelf. Aan particulieren, niet voor de (grootschalige) doorverkoop.

Vanwege de grote belangstelling voor het bier openden de monniken in 2005 de speciale reserveringslijn. De paar keer per maand dat er werd opgenomen, ontstonden lange wachtrijen. Liefhebbers probeerden het soms honderden keren achter elkaar, en hadden dan na twee uur nog geen bier. Wie wél contact kreeg met de brouwerij, kon hooguit twee kistjes reserveren.

Heel wat bierdrinkers zijn in de loop der jaren naar de abdij afgereisd om hun bestelling op te halen. Anderen vonden dichter bij huis een flesje dat via-via toch in de handel was beland. Vorig jaar nog kreeg de abdij het aan de stok met een Nederlandse supermarkt, die in zestig vestigingen Trappist Westvleteren verkocht voor 10 euro per fles. Een stuitende prijs, vonden de monniken die zelf 1,87 euro vragen. Bierdrinkers vonden het nog vrij schappelijk. Er wordt soms wel 20 euro per fles gerekend.

De abdij hoopt dat de webshop de professionele handel in haar bier tegengaat, maar dan zonder monsterlijke wachtrijen. Helemaal gebruiksvriendelijk wordt het trouwens niet – je moet je kistje nog altijd zelf ophalen in Westvleteren. (NRC)