Slack wil e-mail overbodig maken

Beursgang Zakelijke chatdienst Slack groeit, lijdt minder verlies en krijgt deze donderdag een beursnotering in New York.

Illustratie Fokke Gerritsma
Illustratie Fokke Gerritsma

Slack is ontstaan uit frustratie over e-mail. Want door het massale gebruik van e-mail op het werk zaten de bedenkers van de zakelijke chatdienst met bergen „versnipperde, ontoegankelijke informatie, verstopt in individuele mailboxen”. Hun doel is dan ook e-mail op het werk overbodig maken, schrijven ze in het prospectus over het techbedrijf uit San Francisco, dat deze donderdag een beursnotering in New York krijgt.

Slack staat voor Searchable Log of All Conversation and Knowledge en onderscheidt zich van andere chatdiensten als WhatsApp, Skype en Messenger doordat het behalve een-op-een chatten de mogelijkheid biedt om met verschillende groepen collega’s tegelijk te communiceren, data te delen en om te zoeken in voorgaande gesprekken . Ook ‘praat’ Slack makkelijk met software van andere aanbieders, zoals Dropbox en Google Docs, waardoor veel informatie vanaf één plek toegankelijk is.

Statistieken

Slack heeft 95.000 betalende klanten en meer dan 500.000 bedrijven gebruiken de gratis versie. Dagelijks zijn op Slack zo’n 10 miljoen individuele gebruikers in 150 landen actief. Per week brengen ze zo’n 50 miljoen uur door op Slack en in die tijd versturen ze meer dan 1 miljard berichten. Op een werkdag zijn gebruikers gemiddeld 9 uur aangemeld en gebruiken ze Slack 90 minuten actief.

Slack is in 2009 opgericht door de Canadese ondernemer Stewart Butterfield, die eerder Flickr bedacht, een app om foto’s en video’s te delen. Butterfield bezit 8,6 procent van de aandelen van Slack, die naar schatting rond de 1,3 miljard dollar waard zijn – afgaande op de richtprijs van 26 dollar per aandeel, waarmee het bedrijf als geheel op 15,7 miljard dollar wordt gewaardeerd.

Lees ook: Het einde van de ‘gouden’ beursintroductie in zicht?

Slack verwacht dit jaar tussen de 590 en 600 miljoen dollar om te zetten, 50 procent meer dan vorig jaar. De inkomsten zijn grotendeels afkomstig van grote klanten met tienduizenden gebruikers, kleinere bedrijven gebruiken veelal de gratis versie. Ondanks de snelle omzetgroei heeft Slack nog nooit winst gemaakt, vorig jaar kwam het verlies uit op 141 miljoen dollar. Wel liep het verlies terug.

Zowel webwinkel Amazon als softwaremaker Microsoft zouden hebben geprobeerd Slack over te nemen, maar vooralsnog lijkt het bedrijf liever zelfstandig te blijven. Intussen heeft Microsoft een eigen variant op Slack, Microsoft Teams, geïntegreerd in softwarepakket Office365, en is daarmee een belangrijke concurrent voor Slack.

Beursgang

Slack geeft bij de beursgang geen nieuwe aandelen uit en haalt dus geen geld op. Dat heeft het ook niet nodig: het heeft eerder honderden miljoenen opgehaald bij durfinvesteerders. Schulden heeft het bedrijf ook niet.

Waarom dan toch een beursnotering? Die geeft huidige aandeelhouders de kans hun stukken te verkopen. Bij Slack zijn dat behalve durfinvesteerders de oprichters en werknemers. Bij een reguliere beursgang moeten ze meestal 90 dagen wachten voor ze mogen verkopen, maar bij de zogeheten direct listing waar Slack voor heeft gekozen, geldt die beperking niet.

Lees ook: Spotify: van muziek- naar audiodienst

Omdat vooraf onduidelijk is hoeveel aandeelhouders hun stukken daadwerkelijk gaan verkopen, is het verloop van een direct listing minder voorspelbaar dan een reguliere beursgang. De New Yorkse beurs bepaalt voorafgaand aan de beursgang wel een richtkoers, gebaseerd op de prijs die in eerdere investeringsrondes voor aandelen is betaald, maar zodra de stukken een notering hebben, kan de koers flink op en neer schieten, als er bijvoorbeeld veel meer vraag dan aanbod is. Andersom kan ook, als grote pakketten aandelen tegelijk worden aangeboden.

Vorig jaar koos muziekdienst Spotify ook voor een direct listing. De richtprijs was 132 dollar per aandeel, maar bij opening schoot de koers direct omhoog naar 165 dollar. Dezelfde dag daalde die weer tot 149 dollar. Daarna werd het snel rustiger rondom het aandeel Spotify.

Dit bericht is op 20 juni aangepast, nadat de richtprijs voor het aandeel was bekendgemaakt.