Recensie

Recensie Muziek

Haast fysiek tastbare, natuurlijke muziek

Kunstenaar en kunst – hoe je ook denkt over de scheiding van beide, vaak komt de vent in de vorm toch naar voren. Neem Erik Voermans, muziekjournalist voor Het Parool en daarnaast voortwerkend aan een eigenzinnig muzikaal oeuvre. De nieuwste heet Godenlicht en bevat vijf stukken waarin elektronica en sfeervolle soli van meestertrompettist en klinkernaamgenoot Eric Vloeimans organisch samenvloeien. Voermans liet zich voor Godenlicht inspireren tijdens een reis naar winters Lapland, waar sneeuw en noorderlicht duister verdreven en zinnen begoochelden. De muziek maakt die sfeer filmisch tastbaar – haast fysiek zelfs – te meer daar de klanken die Voermans uit zijn ‘Erkestre Elektrophonique’ tovert uitermate natuurlijk aandoen; het is nog net geen echt orkest, maar het binnenoor kan zich die voorstelling moeiteloos maken. Het resultaat is met een gepast neologisme ‘introverterend’ en poëtisch, en doortrokken van een kwetsbare menselijke be- en verwondering.