Minister Slob kondigt NPO-plannen officieel aan in Kamerbrief

De plannen van Slob, zoals een reclamevrije publieke omroep tot 20.00 uur, lekten vorige week al uit.

Foto ANP/Koen van Weel

De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met de NPO-plannen van Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, ChristenUnie). De minister wil onder meer de tv-zenders van de NPO tot 20.00 uur reclamevrij maken en dat het derde net een zender voor regionale omroepen wordt. Online verdwijnen zelfs alle advertenties.

Die plannen lekten vorige week al uit. Vrijdag verstuurde Slob de brief aan de Tweede Kamer waarin de wijzigingen aan de publieke omroep officieel aangekondigd worden.

De voornemens van het kabinet stuitten op verzet. Zo valt het plan volgens Ster-directeur Frank Volmer duurder uit dan nu wordt gedacht en moet het opnieuw worden berekend. Dat schreef hij vrijdag in een brief aan minister Slob. In de brief pleit Volmer voor uitstel.

De ministerraad stemde vrijdagmiddag formeel in met de plannen van Slob. Volgens schattingen in de media zou de herindeling van de drie publieke tv-zenders zo’n 60 miljoen euro kosten. Maar dat is volgens Volmer een te rooskleurige verwachting:

“Het financiële verlies aan omzet (…) zal namelijk 80 miljoen tot 90 miljoen euro per jaar bedragen. Dat bedrag is substantieel hoger dan de 60 miljoen per jaar – waarvan 40 miljoen met belastinggeld zal worden gecompenseerd – waar de coalitiepartijen van uit lijken te gaan.”

Volmer zegt op 90 miljoen te komen door te kijken naar wat er in de tijdvakken tot 20.00 uur verkocht wordt op sites en televisie. Volgens de Ster-directeur zou de schade beperkt worden als het kabinet zou besluiten de NPO niet tot 20.00 uur maar tot 18.00 uur reclamevrij te maken. Dan zou 65 procent van de reclamezendtijd in minuten verdwijnen, en zou dat ‘maar’ 23 procent van de inkomsten schelen. Enkele goedbekeken programma’s als EenVandaag, DWDD en M vallen in het tijdvak van 18.00 tot 20.00 uur.

Dalende inkomsten

De reclame-inkomsten bij de publieke omroep vertonen een dalende trend in de afgelopen jaren. Sinds 2014 nemen de inkomsten van Ster-reclames ieder jaar af. In 2018 werd er 166 miljoen euro verdiend, een daling met 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor – terwijl de advertentiemarkt juist met 3 procent groeide. Dit komt onder meer doordat er minder tv wordt gekeken en de Ster zijn commerciële beleid heeft gewijzigd.

Hierom wil het kabinet „de NPO meer financiële stabiliteit bieden door de afhankelijkheid van reclame af te bouwen”, schrijft het vrijdag in een persbericht.