In beeld

Fotograaf Alex Prager mixt verleidelijke en kleurrijke perfectie met een gevoel van ongemak

Haar foto's zien eruit als filmstills – vol verwijzingen naar de film noir en het melodrama uit de jaren vijftig en zestig en naar onheilspellende scènes uit films van Alfred Hitchcock en David Lynch. De Amerikaanse kunstenaar Alex Prager (1979, Los Angeles) weet in haar werk een op het eerste gezicht verleidelijke en kleurrijke perfectie te mixen met een gevoel van ongemak en onbestemdheid. Prager won in 2012 de Foam Paul Huf Award voor haar serie Compulsion. Nu is haar overzichtstentoonstelling Silver Lake Drive t/m 4 september te zien in Foam, Amsterdam.
Anaheim, 2017. Prager, die in Los Angeles woont, om de hoek van Hollywood, maakt in haar werk steeds vaker gebruik van grootschalige sets en special effects. Alle foto's © Alex Prager. Courtesy Alex Prager Studio and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong and Seoul.
Foto Alex Prager
Four girls, uit de serie Polyester, 2007. Alex Prager richt zich in haar werk vaak op de rol van vrouwen, met name op die van vrouwen in Los Angeles en Hollywood, die een hoge mate van perfectie nastreven. In een interview gaf ze ooit aan dat ze vooral interesse heeft in de donkere kant van vrouwelijkheid.
Foto Alex Prager.
Rita uit de serie Week-End, 2009. Prager zegt in haar fotografie sterk beïnvloed te zijn door het werk van de Amerikaanse fotograaf William Eggleston. "Met name zijn kleurgebruik heeft me sterk beïnvloed”, zei Prager in een interview met NRC in 2012.
Foto Alex Prager
Alex Prager kiest in haar werk vaak voor verwijzingen naar films. In de foto Eve uit de serie The Big Valley (2008) creëert Prager een letterlijke remake van de scène uit Hitchcock's The Birds (1963), waarin actrice Tippi Hedren wordt aangevallen door agressieve kraaien.
Foto Alex Prager
Susie and Friends uit de serie The Big Valley, 2008. The New York Times typeerde het werk van Alex Prager eens als „sexy darkness”. De scène in deze foto is verleidelijk maar tegelijkertijd onheilspellend. Met de titel van de serie 'The Big Valley' verwijst Prager, zo zei ze ooit in een interview, naar 'een plaats, periode of situatie die vervuld is van angst, somberheid en onheil'.
Foto Alex Prager
3:14pm Pacific Ocean and Eye #9 (Passenger Casualties) uit de serie Compulsion, 2012. Toen Alex Prager in 2011 op de snelweg langs een brandende auto reed, kreeg ze het idee voor de serie Compulsion. Die gaat over onze drang getuige te willen zijn van ongelukken, rampspoed en tragedies. Met de foto van het oog naast de radeloze drenkelingen lijkt Prager dit punt kracht bij te zetten.
Foto Alex Prager.
Crowd #1 (Stan Douglas), uit de serie Long Week-End, 2010. Alex Prager refereert vaak aan het werk van andere fotografen. In dit geval aan dat van de Amerikaanse fotograaf Stan Douglas, die net als Prager filmische beelden creëert van zelfbedachte scènes.
Foto Alex Prager
Desiree, uit de serie The Big Valley, 2008. “Alles is gepland. Als ik op de set ben, is de pre-productie al gedaan en zijn de beslissingen genomen over hoe ik wil dat het eruit ziet, welke verlichting moet worden gebruikt, welke lens”, zegt Prager tegen Natalie Herschdorfer in een interview in de catalogus van Silver Lake Drive.
Foto Alex Prager
Orchestra East, Section B, uit de serie La Grande Sortie, 2016. De foto is onderdeel van het project La Grande Sortie; een video plus een aantal stills die Prager maakte in opdracht van de Parijse Opera & Ballet, met muziek van Radiohead’s Nigel Godrich.
Foto Alex Prager