Recensie

Recensie Film

Lesbische liefde bij de Roma’s

Drama In ‘Carmen & Lola’ vallen twee Roma-meisjes voor elkaar: een energiek, documentaire-achtig drama.

De extraverte schoonheid Carmen staat op het punt te trouwen. De introverte Lola ontsnapt aan haar streng-religieuze familie.
De extraverte schoonheid Carmen staat op het punt te trouwen. De introverte Lola ontsnapt aan haar streng-religieuze familie.
    • Dana Linssen

Wie vergeet ooit zijn eerste liefde? De Baskische regisseur Arantxa Echevarría (1968) werkte na haar televisieloopbaan ruim tien jaar aan haar speelfilmdebuut Carmen & Lola, die na zijn première in Cannes succes had in het festivalcircuit en in eigen land met Goya’s (Spaanse Gouden Kalveren) werd overladen.

In een energieke (veel Roma-flamenco), kleurrijke en documentaire-achtige stijl en neorealistische werkwijze – echte locaties, amateuracteurs – gaat deze film over de gestolen tijd waarin tienermeisjes Lola en Carmen hun eerste liefde beleven. De extraverte schoonheid Carmen staat op het punt te trouwen; ze heeft nog geen seconde nagedacht over het feit dat ze misschien anders is. De introverte Lola ontsnapt aan haar streng-religieuze familie en communiceert haar lesbische gevoelens via anonieme chatrooms en graffiti.

Homoseksualiteit is een groot taboe in de Spaanse Roma-gemeenschap; de film toont hoe de liefde tussen Carmen en Lola kan bestaan omdat hij eenvoudigweg niet bestaat. Maar als het dan toch uitkomt, is het een demon die uitgebannen moet worden, en ontsnapt de film niet aan zijn eigen melodrama. Maar Echevarría is een regisseur die naast drama ook hoop niet uitsluit. En liefde.