ING gebruikt betaalgegevens voor persoonlijke reclame

Privacy ING biedt klanten reclame voor zijn producten op basis van hun betaalrekening. De privacy-toezichthouder heeft vragen.

Foto Lex van Lieshout / ANP

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat ING om uitleg vragen over het gebruik van betaaldata van de bank. Woensdag werd bekend dat ING klanten gepersonaliseerde advertenties gaat tonen op basis van hun bij- en afschrijvingen. Dat blijkt uit de nieuwe privacyverklaring die de bank begin deze week uitgaf. ING wil eigen diensten en producten aanbieden op basis van een analyse van de „betaalgegevens en vergelijkbare gegevens” van een klant.

Het gaat om aanbiedingen die volgens ING „zo relevant mogelijk” zijn voor de klant. De bank noemt zelf als voorbeeld dat iemand die voor het eerst kinderbijslag ontvangt, een aanbod voor een spaarrekening kan krijgen. De bank vraagt geen toestemming voor het gebruik van de betaalgegevens. Wel is er een zogenoemde opt-out: klanten kunnen ervoor kiezen zich uit te schrijven.

Toestemming is niet verplicht onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Sinds de invoering van deze AVG, vorig jaar, moeten bedrijven aan strengere eisen voldoen bij verwerking van persoonsgegevens.

Dat ING de betaalgegevens gaat inzetten voor reclamedoeleinden, is volgens de bank niet in strijd met de wet. Een ING-woordvoerder zegt dat sprake is van een „gerechtvaardigd belang”. Daarop kunnen bedrijven zich beroepen als het verwerken van de data „aantoonbaar noodzakelijk is” voor de bedrijfsvoering. De woordvoerder gaf geen verklaring waarom dat in dit geval zo is.

Volgens een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens is niet duidelijk of er sprake is van een gerechtvaardigd belang. „Een organisatie kan het een gerechtvaardigd belang vinden, maar de vraag is of dat volgens de regels van de AVG ook zo is. Die onderbouwing is niet meteen af te lezen uit de informatie die we van ING hebben gekregen.”

Volgens ING is uit onderzoek van de bank gebleken dat de meerderheid van de klanten verwacht dat ING persoonlijke informatie gebruikt voor advertenties, en vinden ze dat „wenselijk”. Vanwege het gebruiksgemak heeft ING daarom voor een opt-out gekozen, aldus de woordvoerder.