Fusie tussen Fiat Chrysler en Renault voorlopig van de baan

Fiat Chrysler heeft een voorstel voor een fusie van vorige week ingetrokken en geeft de Franse politiek de schuld.

Het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler ziet toch af van een fusie met Renault.
Het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler ziet toch af van een fusie met Renault. Foto Lawrence Looi/EPA

Autofabrikant Fiat Chrysler wacht niet langer op het aarzelende Renault en heeft donderdag het vorige week uitgebrachte fusiebod ingetrokken. Het Franse Renault had gezegd het voorstel met interesse te bestuderen, maar wilde een beslissing uitstellen.

De Italiaans-Amerikaanse autofabrikant geeft de Franse politiek de schuld van het mislukken van de fusie. “Het is duidelijk geworden dat de politieke omstandigheden in Frankrijk op dit moment het succes van een dergelijke combinatie in de weg staan”, stelt Fiat Chrysler in een verklaring.

De Franse staat, die voor 15 procent aandeelhouder van Renault is, stond volgens minister van Financiën Bruno Le Maire wel degelijk open voor een fusie, meldt persbureau Reuters. Op „drie van de vier punten” was volgens de bewindsman overeenstemming bereikt, maar de „expliciete steun” van Renault-partner Nissan ontbrak. Eerder op donderdag stelde een anonieme bron binnen de Franse overheid al dat Frankrijk meer tijd wilde om het voorstel met Nissan te bespreken.

Banenbehoud

Aanvankelijk leek het erop dat FCA, Renault en de Franse staat wel tot een akkoord zouden kunnen komen. Beide fabrikanten kampen met tegenvallende resultaten en zouden elkaar kunnen versterken. Voor Frankrijk was het echter van belang dat Nissan, dat al intensief samenwerkt met Renault, de deal zou steunen en dat de binnenlandse arbeidsplaatsen bij Renault werden gegarandeerd.

Analisten hadden direct na het bekend worden van het fusievoorstel al gewaarschuwd voor complicaties en de rol van de Franse staat. Toch zagen beleggers het wel zitten: het aandeel van Fiat Chrysler steeg nadat de plannen bekend waren gemaakt met bijna acht procent op de beurs in Milaan en het aandeel van Renault met ruim 12 procent in Parijs.

Als de fusie was doorgegaan, zouden Fiat Chrysler en Renault elk de helft van de aandelen van het gefuseerde bedrijf krijgen. Het fusiebedrijf zou na Volkswagen en Toyota de derde autofabrikant ter wereld zijn geworden.