Online kiosk

Blendle gaat voor abonnementsmodel en neemt afscheid van betalen-per-artikel

De digitale kiosk Blendle gaat op de schop, liet mede-oprichter en directeur Alexander Klöpping dinsdag weten. Per augustus wordt afscheid genomen van het micropayments-model (afrekenen per artikel). Blendle gaat door met het premiumabonnement, dat nu twee jaar bestaat, 9,99 euro per maand kost en 60.000 abonnees heeft. Deze optie wordt drie keer zo vaak gebruikt als betalen per artikel.

Een artikel kost gemiddeld 20 cent. Dat model bracht voor uitgevers en Blendle niet genoeg geld in het laatje. „Het was een sympathieke poging om journalistiek toegankelijk te maken, maar we hebben het dan wel over kwartjeswerk”, zegt Klöpping tegen NRC. De keuze om enkel met premium verder te gaan, past volgens hem in de trend van het abonneren op allerlei diensten, zoals ook bij streamingdiensten Spotify en Netflix het geval is.

Vanaf augustus kunnen abonnees onbeperkt artikelen lezen uit een groot aantal bladen als Quote, HP/De Tijd, Cosmopolitan en Quest. Nu moeten zij het nog stellen met een selectie die wordt gemaakt door de redactie van de dienst. Voor artikelen uit kranten verandert er niets. Daaruit wordt ook vanaf augustus een selectie aangeboden. Klöpping: „Tijdschriften boren vaak nog geen digitale markt aan, met Blendle kunnen ze dat wel. Voor kranten ligt dat anders.”

Ook Blendle Audio – dagelijks ingesproken artikelen – blijft onbeperkt beschikbaar voor abonnees. Wie nog een tegoed op zijn of haar account heeft, kan dat tot augustus gebruiken. Wie dat niet wil, kan het tegoed wegstrepen tegen de kosten van een premiumabonnement.

Blendle werd in 2014 opgericht door Klöpping en Marten Blankesteijn. In de vijf jaar sinds de oprichting breidde Blendle met hulp van buitenlandse investeringsgelden uit naar Duitsland en de VS. In 2017 besloot NRC met Blendle te stoppen omdat de dienst met het aanbieden van premium als uitgever concurreert met NRC.