Coalitie wil geen reclame meer op publieke omroep tot 20.00 uur

De websites van de NPO zouden helemaal reclamevrij worden. De daling in de inkomsten wordt deels gecompenseerd door het Rijk.

Logo van de NPO.
Logo van de NPO. Foto Koen van Weel/ANP

De coalitie wil dat er geen reclame meer komt op de zenders van de publieke omroep tot 20.00 uur. Dat melden verschillende media woensdag. Een woordvoerder van minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, CU) bevestigt dat er een „politieke overeenkomst” is maar wil niet ingaan op details. Minister Slob komt „in de loop van de maand” met een brief.

Volgens RTL Nieuws worden de websites van de NPO helemaal reclamevrij. Ook zou besloten zijn dat jongerenzender NPO 3 op termijn grotendeels gevuld moet worden met programma’s van regionale zenders. Met deze koerswijziging lijkt er een einde te komen aan de positie van de NPO 3 als jongerenzender.

Aspirant-omroepen hoeven verder nog maar 50.000 leden te werven om aanspraak te maken op zendtijd, eerder was dat 150.000. Dit betekent dat WNL en Human kunnen blijven bestaan, PowNed haalt de grens hoogstwaarschijnlijk niet. Deze omroep had in 2018 iets meer dan 21.000 leden. Omroepbaas Dominique Weesie zegt tegen persbureau ANP bezig te zijn met een grote ledenwervingscampagne. Verder zullen grote omroepen minder budget krijgen en kleine omroepen juist meer. Tot slot moeten de NOS en de NTR nauwer gaan samenwerken. Over eventuele veranderingen bij de radio is nog niets bekend.

Lees ook: Dit amusement is nu NPO-onwaardig

De omwenteling kost volgens De Telegraaf 60 miljoen euro, het Rijk zal 40 miljoen hiervan compenseren. De rest moeten de omroepen zelf betalen. De coalitiepartijen hebben maanden onderhandeld over de toekomst van de NPO. Het is nog niet bekend wanneer de veranderingen doorgevoerd worden.

Reacties NPO, NVJ, adverteerders

De NPO heeft via Radio 1 gereageerd op de uitgelekte plannen over de toekomst van reclame bij de publieke omroepen. De organisatie vreest dat er opnieuw „forse bezuinigingen” nodig zullen zijn binnen de omroepen. Dit gaat volgens de NPO ten koste van „goede en geliefde programma’s”. De NPO benadrukt dat de plannen nog niet definitief zijn.

Ook de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ) heeft zich negatief uitgesproken over de berichten. Algemeen secretaris Thomas Bruning spreekt over „ronduit slecht nieuws” voor de makers én het publiek. Hij vreest dat de omroepen afhankelijker worden van de „politieke grillen van de dag” als een deel van de reclame-inkomsten vervalt. Hij zegt tegen Radio 1 dat de NVJ met de regering in gesprek wil als de brief van Slob eenmaal gepubliceerd is.

Tot slot stelt de Bond van Adverteerders (BVA) tegenover persbureau ANP „ontzettend teleurgesteld” te zijn dat reclame deels verdwijnt van de NPO. Volgens de BVA gaat een „belangrijk communicatiekanaal voor maatschappelijke organisaties en goede doelen” verloren als er niet meer geadverteerd mag worden tot 20.00 uur.