‘Groep 8’ers hebben een mobiel, ik vind dat niet zo gezellig’

Mediavreters In deze rubriek vertellen mensen wat ze kijken, lezen, luisteren en liken. Deze week Melanie Bankersen uit groep 7.

Melanie Bankersen (10) zit in groep 7 en heeft geen telefoon. Ze zou het wel heel leuk vinden er een te hebben. „Het leukste lijkt me altijd contact te hebben met je vriendinnen. Behalve als ze niet online zijn. Als je niks te doen hebt, kun je ze gewoon even appen.

„Niet veel van mijn vriendinnen hebben er eentje. Ik heb laatst aan papa en mama gevraagd of ik al een telefoon mocht. Ze wisten het nog niet. In groep 8 hebben veel kinderen telefoons. Zij duiken meteen als ze uit de klas zijn in het scherm. Ik vind dat niet zo gezellig.

„Ik heb wel een eigen tablet, maar zit niet op Facebook. Niemand zit daarop, zelfs mijn ouders niet. Instagram is populairder, maar ik vind al die foto’s niet zo interessant. Op de tablet speel ik vooral sudoku’s. Veel leuker dan op papier, want als je hier een zeven aanklikt, zie je meteen alle zevens. Bovendien raakt je boekje niet vol. Op een app staan oneindig veel sudoku’s.

„Ik zoek ook op mijn tablet hoe ik dingen moet tekenen. Op plaatjes staat het stap voor stap uitgelegd. Nu ben ik bezig met een regenwoud voor op de deur van mijn kamer. Daarvoor moet ik alle dieren tekenen. Mijn nieuwste is de flamingo, die heb ik opgezocht en lijkt heel goed.”

„In het weekend is mijn broertje vaak eerder wakker. Als ik naar beneden kom, kijkt hij naar gamevideo’s. Ik zet liever on demand Zapp-series aan. De series die ik nu kijk gaan vooral over de brugklas: #Forever, Spangas en Brugklas. Ze verschillen niet veel. Omdat ik in groep 7 zit, ben ik al bezig met welke middelbare school ik ga kiezen. Verhalen over brugklassen zijn nu dus wel wat voor mij. Ik vind hoe ze het spelen en de verhalen goed. In Spangas werd bijvoorbeeld een jongen verliefd op een andere jongen. In #Forever kon een meisje voor een zangwedstrijd naar Amerika. Zou ik ook wel willen, maar dan met streetdance.

„Op school hebben we Chromebooks met daarop Snappet. Een programma waarop we rekenen, taal en spelling oefenen. Juf kan op haar computer zien hoe je het hebt gedaan. Handig, want als het niet goed ging, hoef ik dat niet nog zelf tegen de juf te zeggen. Ik vind op het Chromebook werken lekkerder dan met losse boeken. Je hoeft niet steeds iets anders te pakken. Sommige kinderen doen wie het snelst klaar is. Ze hebben dan veel fout, maar wél gewonnen. Wat maakt dat nou weer uit, denk ik dan. Ik heb liever zo min mogelijk fout.

Dolfijnen zijn mijn lievelingsdieren. Soms lijkt het net of ze hallo willen zeggen

„Voor topografie mogen we zelf via Google Maps opzoeken waar plaatsen liggen. We zijn nu bezig met Zuid-Amerika. Het is nog best lastig, want steden in Brazilië hebben soms dezelfde naam als steden in Spanje. Dus je moet zorgen dat je de goede hebt. Bij de foto’s van hoe het eruitziet op Google Maps denk ik soms: oh daar wil ik heen! Vooral bij de Bahama’s heb ik dat, met die witte stranden.

„Ik was met mijn familie naar Egypte, daar gingen we met dolfijnen zwemmen. Ze waren gewoon wild dus het was geluk dat ze kwamen. Dolfijnen zijn mijn lievelingsdieren. Soms lijkt het net of ze hallo willen zeggen. Ze zijn zo sierlijk, net alsof ze dansen. En ik hou van dansen.”