Ov-staking: ‘De echte hel op de wegen bleef uit’

Landelijke ov-staking De ochtendspits verliep rustiger dan maandag. Sommige bussen reden wel. Op Schiphol werden tachtig vluchten geannuleerd.

Verkeerscentrum Rijkswaterstaat in Utrecht op archiefbeeld.
Verkeerscentrum Rijkswaterstaat in Utrecht op archiefbeeld.

„Jongens, het blijft een beetje hangen.” Het is kwart voor acht in het Verkeerscentrum van Rijkswaterstaat in Utrecht. Er staat zo’n 280 kilometer file, verkeersleiders turen naar tientallen schermen met verkeersinformatie. „We hebben nog drie kwartier, maar de 400 gaan we vanochtend niet aantikken hoor.”

Drie kwartier nog tot half negen, is wat de verkeersleider wil zeggen, het drukste moment op de wegen. Automobilisten zijn kuddedieren. Ze willen rond negen uur op hun werk zijn, dus zitten dan massaal in de auto. Gebeurt er een ongeluk, staat het meteen muurvast.

Dinsdag is op de weg altijd al de drukste dag van de week. Vergaderdag. Dan gaan ook veel parttimers naar hun werk. In het verkeerscentrum houden de verkeersleiders de situatie op alle rijkswegen nauwlettend in de gaten. Elke file , zelfs de kleinste verstopping, wordt waargenomen op tientallen schermen. Lussen in het wegdek, vergelijkbaar met die in het fietspad bij verkeerslichten, meten waar het vast staat.

Extra personeel

Vanochtend is er extra personeel en is iedereen vroeg begonnen. Rond kwart over zeven stromen de wegen rond Amsterdam en Rotterdam al vol. Zo’n 200 kilometer file staat er, meer dan normaal. „Nat weer, dan houden weggebruikers wat meer afstand”, zegt woordvoerder Henk Voerman. „En mensen zijn wat eerder van huis weggegaan. Ze willen voor de files uitrijden.” Zijn telefoon rinkelt continu. Media willen weten of er nog een filerecord inzit. De meest gestelde vraag op dit soort dagen. Monique Broekhuizen van de mediadesk haalt meteen een scherm met de langste files ooit tevoorschijn.

Rond half acht loopt het filetotaal ineens op naar 260 kilometer. „Jeetje, wat gaat dat snel”, roept Broekhuizen. „We gaan zeker wel de driehonderd halen. Het moet niet misgaan rond Schiphol nu. Als het al druk is en er gebeurt een ongeval, dan heb je ook niet zoveel omwegen omdat het al zo vaststaat in de regio Amsterdam.”

Waarom de bonden voor staken kiezen

Maar ongevallen zijn er nauwelijks deze ochtend. Het piekmoment ligt om acht uur, als er 328 kilometer file staat. „De ANWB geeft 650 kilometer, dat valt ook wel mee”, roept een van de verkeersleiders. Rijkswaterstaat telt alleen de rijkswegen, de ANWB telt ook de files op de binnenwegen mee.

Rustiger dan maandag

Een half uur later staat de teller bij Rijkswaterstaat op 199. Een stuk rustiger zelfs dan op maandag. Tot er ineens een rood stipje verschijnt op de A59. Een ongeval met zeven auto’s. „Noord-Brabant”, zegt woordvoerder Voerman. Hectometerpaal 124.1. „Dat moet ergens bij Waalwijk zijn.” In nog geen halve minuut verandert het stipje in een lange rode streep. Drie kilometer. De linkerrijbaan afgesloten. Maar ook hier blijft de lengte van de file beperkt.

„Nou, dat was het wel zo’n beetje”, zegt Voerman rond 08.40 uur. „Het viel allemaal best mee. „Hadden we ook wel verwacht. Mensen die normaal met het openbaar vervoer naar hun werk in het midden van de stad komen, is de auto niet ineens een volwaardig alternatief. Zie je auto maar eens kwijt te raken in het centrum van Amsterdam.”

„Ja, de echte hel is uitgebleven”, concludeert een verkeersleider. „Misschien bij de avondspits. Mensen vertrokken vanochtend eerder van huis. Maar we willen toch allemaal weer met het eten thuis zijn, hè.”

Volg de laatste ontwikkelingen in ons liveblog