Het einde van de ‘gouden’ beursintroductie in zicht?

Deze rubriek belicht iedere maandag ontwikkelingen op de beurs. Deze keer: beursgangen.

RB

Zo hard als de koersen van Spotify en Adyen vorig jaar omhoog schoten na introductie, zo zuur waren de druiven voor beleggers die hadden ingetekend op de beursgangen van Lyft en Uber. De verwachtingen waren torenhoog, maar bij beide ridesharing-bedrijven zakte de koers al snel tot onder de introductieprijs. Beleggers zagen miljarden dollars aan beurswaarde in rook opgaan en reageerden woedend; sommigen klaagden Uber zelfs aan omdat het de marktpositie zou hebben overdreven en de introductiekoers bewust te hoog zou hebben ingestoken.

Meestal gaat een beursgang een stuk feestelijker, en sluit het nieuwe fonds op de dag van de beursintroductie met een stevige koerswinst. Een analist van de Zwitserse bank en vermogensbeheerder UBS schat echter in dat het voorlopig weleens afgelopen kan zijn met de explosieve successen bij de beursgangen van verlieslatende 'unicorns', zoals start-ups met een marktwaarde van meer dan een miljard dollar ook wel bekendstaan.

Ook Corné van Zeijl van vermogensbeheerer Actiam denkt dat beleggers nu gewaarschuwd zijn dat ze niet blind moeten intekenen op een beursgang. „Je zag bij de tegenvallende beursgang van Lyft dat beleggers kritischer werden en de verwachtingen bij Uber flink omlaag werden bijgesteld. Het sentiment in de markt is bepalend voor het succes van de introductie.”

Volgens de analisten bij UBS koelt het enthousiasme voor beursintroducties ook af naarmate beleggers vaker de daaropvolgende kwartaalcijfers zien. Die rechtvaaardigen in veel gevallen de hoge koers niet. Zo ging het socialemediabedrijf Pinterest vorige week onderuit bij zijn eerste rapportage, terwijl het jubelend werd ontvangen bij de beursgang.

Net als Pinterest zijn unicorns vaak techbedrijven waar nog geen winst wordt gemaakt en die worden gewaardeerd op groeipotentie. Ruim 80 procent van de bedrijven die een beursnotering aanvroegen, maakte in het eerste jaar geen winst. Op de vraag waarom je daar als belegger toch in zou stappen, neemt Koen Bender van vermogensbeheerder Mercurius het voorbeeld van Tesla: „Beleggers kopen het verhaal van oprichter Elon Musk. Ze geloven in zijn ideeën en dat er op de lange termijn alsnog groei zal plaatsvinden.”

Doordat er minder unicorns klaar zijn voor een beursnotering, verwacht men bij UBS geen zomer vol spectaculaire beursintroducties. Beleggers hebben evengoed een aantal interessante beursgangen op het oog voor dit jaar: van kantoorverhuur-app WeWork, chat-applicatie Slack en het bekendere Airbnb wordt verwacht dat ze nog deze zomer een notering zullen krijgen aan de beurs. Voor alle drie geldt dat ze voor veel consumenten inmiddels gevestigde namen zijn.

Voor hun naamsbekendheid is een beursgang dan ook niet per se nodig, maar er zijn nog tal van andere redenen om aandelen publiek aan te bieden. „Een groter jacht voor de directeur, een goed gevulde oorlogskas om overnames mee te financieren; er zijn zoveel redenen om als bedrijf naar de beurs te gaan”, zegt Koen Bender.

Maar ook voor de minder korte termijn kan een beursgang volgens hem een strategische zet zijn. „Je komt als bedrijf in contact met de kapitaalmarkt en kredietverstrekkers, wat handig is voor als je ooit op korte termijn krediet nodig hebt. Dat kun je maar beter doen voordat de nood écht hoog is – het dak repareren doe je in de zomer.”

Toch is er nog hoop voor wie een goed rendement hoopt te behalen met beursgangen: het Amerikaanse Beyond Meat schoot begin deze maand maar liefst 163 procent boven de introductiekoers uit. Bij de eerste cijfers zal blijken of het feestje terecht is gevierd.