Delfzijl krijgt fabriek voor duurzame vliegtuigbrandstof

Luchtvaart Europa’s eerste fabriek voor de productie van biokerosine komt in Groningen. KLM wordt de grootste afnemer.

KLM liet in 2011 al een toestel op vliegen op frituurvet. Deze biologische brandstof komt straks uit een nieuwe fabriek in Delfzijl.
KLM liet in 2011 al een toestel op vliegen op frituurvet. Deze biologische brandstof komt straks uit een nieuwe fabriek in Delfzijl. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Drie Nederlandse bedrijven nemen het initiatief voor de bouw van Europa’s eerste fabriek voor duurzame kerosine. De fabriek komt in Delfzijl en is vanaf 2022 operationeel. Jaarlijks gaat de fabriek 100.000 ton duurzame brandstof produceren, op basis van rest- en afvalstromen zoals frituurvet. KLM neemt tien jaar lang 75.000 ton brandstof af.

Dat is maandag bekendgemaakt op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen. KLM werkt samen met SkyNRG, de grootste distributeur van duurzame vliegtuigbrandstof, en SHV Energy, wereldleider in propaandistributie. Onder meer Schiphol, Gasunie en Arcadis zijn als partners betrokken bij het project, getiteld DSL-01.

De biokerosine zal per schip worden vervoerd van Delfzijl naar de havens van Amsterdam of Rotterdam, en vandaar per pijpleiding naar Schiphol. Maarten van Dijk, directeur van van SkyNRG: „Dat is net zo als de 3,5 miljoen ton fossiele brandstof die nu jaarlijks naar Schiphol komt. Alleen komt het dan niet uit het Midden-Oosten, maar uit een duurzame raffinaderij om de hoek.”

Uitstoot

Duurzame brandstof, met een biologische of synthetische basis, geldt als de meest kansrijke manier om op korte termijn de CO2-uitstoot door luchtvaart terug te dringen. Voordeel is dat de nieuwe brandstof kan worden gemengd met kerosine op basis van aardolie. De twee grote nadelen zijn prijs en beschikbaarheid. De productie van biobrandstof is twee tot drie keer duurder dan die van fossiele kerosine. Brandstof is een grote kostenpost voor luchtvaartmaatschappijen.

Daarnaast is de hoeveelheid biobrandstof die nu wordt geproduceerd en gebruikt marginaal. Dit geldt zeker gezien de sterke groei die de komende decennia wordt verwacht voor de luchtvaart. Het geschatte brandstofverbruik voor de Europese luchtvaart in 2030 is 50 miljoen ton. De 100.000 ton uit Delfzijl – naast een bestaande fabriek in Los Angeles – is dus niet meer dan een begin. Om biobrandstof een grote rol te laten spelen in CO2-reductie door luchtvaart zullen vele fabrieken moeten volgen.

Toezicht

De fabriek van SkyNRG in Groningen zal vooral gebruik maken van rest- en afvalstromen uit de industrie in de regio. Omstreden gebruik van voedselgewassen (zoals sojaolie of palmolie) als grondstof is uitgesloten. Toezicht door onder meer het Wereld Natuur Fonds en de Europe Climate Foundation staat volgens de initiatiefnemers garant voor de duurzaamheid van de hele productieketen.

Lees ook: Europa kan gaan vliegen op frituurvet

De duurzame brandstof zal naar verwachting 85 procent minder CO2-uitstoot opleveren dan de fossiele brandstof. Volgens KLM-topman Pieter Elbers bespaart KLM vanaf 2022 jaarlijks ruim 200.000 ton CO2. „Dat staat gelijk aan het brandstofverbruik van duizend KLM-vluchten tussen Amsterdam en Rio de Janeiro.” KLM verbruikt nu 3.000 ton biobrandstof per jaar, onder meer op vluchten van Los Angeles naar Amsterdam.

Voor SkyNRG-directeur Maarten van Dijk is het project een „een belangrijke mijlpaal in de opschaling van de markt voor duurzame kerosine. We hopen dat het een voorbeeld zal worden in de transitie naar een duurzame toekomst voor de luchtvaart.” Van Dijk erkent dat de productie slechts kan voorzien in een zeer klein deel van de totale vraag naar kerosine. „Je moet ergens beginnen. Producenten van biobrandstof hebben weinig belangstelling voor luchtvaart, ze zijn erg gericht op wegtransport. Wij gaan voor luchtvaart.”

Proeffabriek

Afgelopen vrijdag werd bekend dat Rotterdam The Hague Airport, onderdeel van de Schiphol Groep, mogelijk een proeffabriek krijgt voor de productie van synthetische kerosine. De komende vier maanden onderzoekt een Europees consortium onder leiding van het Duitse EDL Anlagenbau de haalbaarheid. Doel is een kleine raffinaderij op luchthaven die brandstof maakt op basis van uit de buitenlucht afgevangen CO2. Vanaf 2021 moet deze proeffabriek duizend liter duurzame kerosine per dag gaan produceren. Transavia heeft zich als eerste afnemer aan het project verbonden.