Recensie

Recensie Boeken

De seriemoordenaar die vrouwen met een scalpel fileert

    • Arjen Ribbens

In ‘De vuurstorm’ maakt de toegewijde rechercheur Max Heller jacht op een seriemoordenaar die vrouwen met een scalpel fileert.

In de avonduren schreef de Duitse huisschilder Frank Goldammer (Dresden, 1975) sinds zijn twintigste meer dan twintig boeken, vooral thrillers. De eerste gaf hij nog in eigen beheer uit. Zijn zeventiende gepubliceerde boek, de thriller Der Angstmann (2016), betekende zijn doorbraak met meer dan 100.000 verkochte exemplaren. Deze bestseller, die eerder al in het Engels werd vertaald, is nu ook in het Nederlands verschenen.

In De vuurstorm maakt de toegewijde rechercheur Max Heller jacht op een seriemoordenaar die vrouwen met een scalpel fileert. Een vertrouwd gegeven; op papier zijn meer seriemoordenaars actief dan in het echte leven.

Het bijzondere aan De vuurstorm is de setting: Dresden aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het boek begint eind november 1944, als de stad overspoeld wordt door Duitsers die op de vlucht zijn voor het oprukkende Russische leger. Het eindigt in mei 1945, als het Rode leger de stad heeft bezet. Dresden ligt dan goeddeels in puin, het resultaat van de ‘vuurstorm’ die werd ontketend door een nachtelijke regen van brand- en brisantbommen, afgeworpen door Britse en Amerikaanse bommenwerpers.

Uitroeien

In die chaos, waarin de goeddeels dakloze stadsbewoners bezig zijn met overleven, speurt Heller onvermoeibaar naar de moordenaar die steeds toeslaat nadat het luchtalarm heeft geklonken. Hoe doe je dat, als alle gebruikelijke hulpmiddelen zijn verdwenen? En waarom zou je je überhaupt bekommeren om een moordenaar als om je heen de wereld uit elkaar valt en honger, willekeur en angst regeren? Vooral die laatste vraag dringt zich voortdurend op.

Rechercheur Hellers gevoel voor rechtvaardigheid brengt hem steeds in gevaar. Tot ergernis van zijn vrouw Karin, die liever ziet dat haar man zich wat meer om haar bekommert en het opsnorren van voedsel. Maar Heller moet en zal de moordenaar, die de bombardementen ook heeft overleefd, te pakken krijgen.

Met gevoel voor maat schetst Goldammer in korte, kale zinnetjes de oorlogsgruwelen. Zijn dialogen mogen er ook zijn. Hitleriaans is bijvoorbeeld het taalgebruik van Hellers chef Knepp, die zinnen spreekt als: ‘De sterken moeten de zwakken uitroeien, anders gaat ons ras ten onder, begrijp je?’, en als Heller een Franse verdachte voor de vrouwenmoorden heeft opgepakt: ‘Uitstekend werk. Een Fransman. Wie kikkers vreet, vreet ook kleine meisjes.’

De schrijvende huisschilder Goldammer, die op zijn site aangeeft de alleenstaande vader van een tweeling te zijn, heeft de afgelopen drie jaar in de avonduren inmiddels drie nieuwe Max Heller-boeken geschreven. Hopelijk vindt uitgeverij Cargo aanleiding om ook die avonturen snel te vertalen.