Dit zijn de ergste jeukwoorden bij de Rabobank

Japke-d. vraagt door De top van de Rabobank gebruikt héél veel jargon, schrijft econoom Marcel Canoy in een boek dat deze maand uitkwam. Dat is niet goed voor de bank, vindt hij. vroeg hem waarom.
Illustratie Tomas Schats

Deze rubriek wordt elke week het meest gelezen door mensen bij de Rabobank, zo zie ik elke week op LinkedIn. Op twee staat ABN Amro en op drie ING. Ik dacht altijd dat dit was omdat bankmensen overdag veel tijd hebben om de krant te lezen, maar sinds deze maand weet ik de echte reden: bij de Rabobank gebruiken ze onwijs veel jargon. Of althans, de top van de bank doet dat.

Dat blijkt uit het boek De bank van goede bedoelingen van econoom Marcel Canoy, dat deze maand uitkwam. Daarin beschrijft hij wat hij meemaakte in de twee jaar dat hij achter de schermen bij de Rabobank mocht rondlopen.

Hij mocht ook bij een vergadering zijn van de hoogste directie van de bank. Het hoofdstuk dat daarover gaat was voor mij lastig te missen, want ik kom er zelf in voor. Canoy schrijft: „Zou Japke-d. Bouma van NRC hier bij zijn geweest, ze zou een heel katern van de krant kunnen vullen” met jargon, zoveel hoorde hij er daar. Zoals „daily dares” en „learnings” die „in the moment worden gepinpoint” en collega’s die via een „deep dive door de WHY getrokken worden”. Hij schreef een ‘sprookje’ over al dat jargon. Ik vond het als jargonhater vreselijk om te lezen. Toen ik erover uitgehuild was, belde ik hem meteen op.

Dat sprookje was écht schrikken.

„Ik schrok er zelf óók van! Daarvoor had ik namelijk amper jargon gehoord bij de Rabobank, tot ik bij de directie kwam en werd ondergedompeld in een soort geheimtaal.”

Ik vind je er in het boek vrij mild over.

„Dat valt toch wel mee? Ik schrijf dat het directiejargon bij de Rabobank wel érg ver gaat en dat het personeel en veel klanten vinden dat het wel een kilo minder mag. Ik denk dat de directie dat niet leuk vond om te lezen.”

Je had ook kunnen schrijven: ‘de directie spreekt in zweefshowbullshit’. 

„Ho ho, nu chargeer je. Want er zit natuurlijk wel een verhaal achter het jargon. Maar ik denk dat veel mensen bij de Rabobank zich kapot ergeren als ze het op een heidag horen.”

Ze gaan bij de Rabobank ook ‘agile werken’.

„Klopt. Ze willen de bank ‘wendbaarder’ maken in een tijd waarin veel op ze afkomt, zoals de digitalisering, bedrijven als Google die ineens willen bankieren en de publieke opinie die zich steeds vaker laat gelden over fraude en bankierssalarissen. Dat idee vind ik goed. Maar om daar nou taalverloedering tegenaan te gooien… Dan komen de plannen van de directie toch een stuk minder goed over. Ik zou zeggen: geloof in de vernieuwing, maar zet een streep door die woorden.”

Wat vond je zelf de ergste jeukwoorden?

„PE-sessies die worden uitgeserveerd.”

„Een wattes?”

„Haha, ja! Een PE-sessie. Dat is een Permanente Educatiesessie, een scholingsprogramma. Dat is nog tot daar aan toe. Maar ‘uitserveren’ is gewoon horecaporno. Ook erg vind ik ‘learnings pinpointen’ – dat is dat je kijkt wat iemand van een training heeft opgestoken. En mensen ‘oranje-blauw spuiten’.”

Euh. Een verfbad voor het personeel?

„Erg hè? Ze bedoelen ermee dat nieuw personeel de ‘kleuren’ van het banklogo moet aannemen, dus moet leren waar Rabo voor staat. Maar het klinkt of je auto’s gaat verven.”

Ik vond de „GD-1 transformers” heel tof. Toen dacht ik meteen aan Megatron van de televisieserie Transformers.

„Haha, ja ik ook! Maar het zijn invloedrijke mensen die één echelon onder ‘de GD’ staan, onder de groepsdirectie. Of wat dacht je van een ‘sales suite met warme leads’?”

Warme leads. Dan denk ik altijd dat ik bitterballen krijg. Het is toch veelbelovende contacten polsen?

„Ja, zoiets. Dit soort taal slaat nergens op. Maar past bovenal niet bij de Rabobank. Het staat mijlenver af van hun nuchtere oorsprong.”

Ik krijg ook jeuk van hun nieuwe motto: ‘Growing a better world together’.

„O, dat vind ik juist wel goed. De reclame straalt uit dat de Rabobank een internationale bank is én een missie heeft. Nederland is geen groeimarkt, hun toekomst ligt in het buitenland.”

Ik kom uit de tijd van de reclames met Jochem de Bruin – een Hollandse nuchtere jongen.

„Ik vind dat ze met het nieuwe motto juist weer een stap naar diezelfde nuchterheid gezet hebben, de boerenoorsprong van de bank, namelijk voedsel en landbouw.”

Waarom praat de top dan zo zweverig?

„Misschien heeft het er iets mee te maken dat topman Wiebe Draijer vroeger bij organisatieadviesbureau McKinsey werkte. Daar gebruiken ze dit soort taal ook. Ik gok dat de vorige Rabotop niet zo praatte. Maar toch begrijp ik het nog steeds niet. Waarom zou je zo praten?”

Wat zei Wiebe Draijer daarop?

„Dat heb ik hem zo niet direct gevraagd. Misschien zou jij dat kunnen doen. Ik ben benieuwd wat hij daarop te zeggen heeft.”

Ik ga hem meteen bellen.

 

Japke-d. Bouma onderzoekt hoe je gelukkig wordt op je werk. Tips via @Japked op Twitter.

Dit zijn de ‘jeuktweets’ van de week

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.