737-simulator bootste crash-omstandigheden niet goed na

Boeing heeft toegegeven dat er een fout in de simulatorsoftware zat. Piloten konden niet goed trainen op het noodgeval dat tot twee vliegrampen heeft geleid.

Boeing 737 MAX-toestellen bij de Boeing-fabriek in de Amerikaanse staat Washington.
Boeing 737 MAX-toestellen bij de Boeing-fabriek in de Amerikaanse staat Washington. Foto Lindsey Wasson/Reuters

Piloten konden in de simulator van de Boeing 737 MAX 8 niet goed oefenen op de omstandigheden waaronder twee van de toestellen zijn verongelukt. De vliegtuigbouwer heeft dit weekend toegegeven dat er een fout in het computerprogramma van de simulator zat, meldt de Financial Times. Crashes met 737’s van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines hebben de voorbije maanden aan 346 mensen het leven gekost.

Door de softwarefout werd de werking van een speciaal wiel in de cockpit niet juist nagebootst. Met dit zogeheten trimwiel kunnen de piloten de neus van het vliegtuig handmatig omhoog of omlaag bewegen. Dat was bij beide ramptoestellen nodig: het automatische besturingssysteem was door een sensorfout op hol geslagen, waardoor de neus automatisch omlaag werd gedrukt.

Lees meer over de technische oorzaak van de 737-crashes: Waarom de Boeings neergingen

Wanneer het toestel op hoge snelheid vliegt, vergt de bediening van het trimwiel de nodige spierkracht. Bij de hendel in de simulator was dat niet het geval, schreef The New York Times vrijdag al. Boeing zegt dat het de simulatorsoftware inmiddels heeft aangepast. Het is de bedoeling dat daardoor „de krachten die op het trimwiel werken beter worden gesimuleerd”, aldus het Amerikaanse concern.

Bediening te zwaar

Uit onderzoek is overigens gebleken dat het trimwiel van het Ethiopian-toestel niet is gebruikt. Waarom is niet duidelijk. Luchtvaartexpert Alexander in ’t Veld zei vorige maand tegen NRC dat de piloten misschien hun handen niet vrij hadden, of dat de bediening van het wiel simpelweg te zwaar voor hen was.

De twee vliegrampen werden veroorzaakt door een systeemfout in de Boeing 737 MAX 8 zelf. Op basis van foutieve informatie uit een defecte sensor probeerde de boordcomputer de vliegtuigen te laten dalen. De piloten konden de daling ondanks verwoede pogingen niet meer stoppen. Deze week liet Boeing weten dat de vliegtuigsoftware is geüpdatet, waarmee het toestel weer veilig zou moeten zijn. Tientallen landen houden de 737 MAX 8 sinds begin maart aan de grond.