Promotiefoto’s die de stad laten zien zoals hij echt is

Fotografie

foto Joost van der Vleuten
foto Joost van der Vleuten

Je kunt niet télkens met de Markthal aankomen. Dat is heel in het kort de reden dat het Rotterdams Beeldfonds nieuwe foto’s liet maken van de stad onder de noemer move over, I’m next. Het fonds deed dat voor de zogeheten merkalliantie Rotterdam Make It Happen. Daarin zitten organisaties die zich associëren met het ‘merk’ Rotterdam, zoals Blijdorp, het EMC, de haven, en natuurlijk de gemeente.

Te grote delen van Rotterdam bleven buiten beeld, zegt Anne Bloemendaal van het Beeldfonds. Voorlichters en beeldredacteuren kiezen te veel vergelijkbare foto’s, zegt ze, en Rotterdam is groter dan die beelden laten zien.

foto Luis-Xertu

Het Beeldfonds heeft vervolgens vijf fotografen geselecteerd die een half jaar de tijd kregen om het beeld van de stad dat volgens hun ontbreekt, toe te voegen aan het Beeldarchief.

In het Rotterdams Beeldarchief komt beeld terecht van de stad dat ligt te slapen op de harde schijven van fotografen, zegt Bloemendaal, dat selecteer ik. „En daarnaast laat ik nieuw beeld maken om de stad te laten zien zoals die is.” Joost van der Vleuten fotografeerde bijvoorbeeld dorpskernen die zijn ingekapseld door de stad, met mensen die hij van straat heeft geplukt. En Luis Xertu fotografeerde de vele amateursporters in de stad.

Foto Annabel Oosterweeghel
Foto Shehera Grot