Luisteraars onder de 35 houden vooral van Bach, Chopin en Mahler

Klassiek Entrée, de jongerenvereniging van het Concertgebouw in Amsterdam, bestaat 25 jaar. Doel: klassieke muziek bereikbaarder maken voor jonger publiek. Hoe lukt dat tot nu toe?

Entrée-evenement in het Concertgebouw tijdens ADE
Entrée-evenement in het Concertgebouw tijdens ADE Foto Milagro Elstak

Het is Koningsnacht. Het Concertgebouworkest speelt vanavond de Vijfde Symfonie van Tsjaikovski. De uitvoering valt onder de concertserie Essentials, meesterwerken die je eens in je leven gehoord moet hebben’. De avonden zijn voor iedereen toegankelijk, maar duidelijk gericht op een jonger publiek. De concerten duren maximaal een uur, met een luchtige introductie van vaste presentator Thomas Vanderveken: „Wat doen jullie hier op Koningsnacht? Zijn jullie misantroop?” Na afloop draait een dj housemuziek in de foyer.

Essentials is één van de initiatieven van Entrée, de jongerenvereniging van het Concertgebouw en Het Concertgebouworkest in Amsterdam. Doel: meer jongeren enthousiasmeren voor klassieke concerten in het Concertgebouw – een taak die de vereniging al 25 jaar op zich neemt. Naast evenementen voor jongeren, geeft Entrée korting aan leden; die betalen 25 tot 75 procent minder voor concertkaartjes, afhankelijk van leeftijd. Muziekliefhebbers van 18 tot 25 jaar krijgen de hoogste korting, die van 31-35 de laagste.

Entrée heeft ook een eigen concertagenda, dezelfde als die van het Concertgebouw. Verschil: die van Entree leest als het biermenu van een café. Elk concert is gelabeld op genre, en geeft bovendien aan of concerten ‘groots’, ‘intiem’, ‘toegankelijk’ of juist ‘uitdagend’ zijn voor de onervaren toeschouwer.

Drempel

Entrée heeft nu ruim 8.200 leden, van wie 800 onder de 18 jaar (‘Entree junior’). Ongeveer de helft van de Entrée-leden gaat niet jaarlijks naar concerten, aldus de huidige bestuursvoorzitter Marlies de Boer. Dan gaat het bijvoorbeeld om leden die niet meer in de buurt wonen, maar Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest wel financieel willen steunen.

De Boer: „De leden die wel actief zijn, bezoeken één of twee concerten per jaar. En dan zijn er nog zo’n honderd zeer actieve leden. Die komen meer dan één keer per maand en zijn ook vaak bij de borrels die wij organiseren.”

Iris Heijnen (30), één jaar lid, is dit seizoen bij alle Essentials-concerten geweest. Heijnen: „Voordat ik lid werd, wist ik niets over klassieke muziek. Ik ga graag naar de Essentials omdat je meer leert over de componist en het stuk. En er komen veel andere Entrée-leden op af. Daardoor voel ik me meer thuis; ik ben onder leeftijdsgenoten. Ik ben zeker niet alleen lid voor de korting.”

Het idee van jongerenkorting kwam van het eerste bestuur van Entrée. Joris Nassenstein, tegenwoordig regisseur van kindervoorstellingen over klassieke muziek, maakte daar destijds deel van uit.

Nassenstein: „Als eerste bestuur wilden wij de financiële drempel voor jongeren verlagen. Voordien was er helemaal geen korting voor jongeren. Er bleek veel vraag naar te zijn, want al tijdens ons openingsconcert hadden wij al 400 leden.”

Afterparty

Nassenstein en de andere bestuursleden wilden de uitvoeringen in Het Concertgebouw goedkoper én toegankelijker maken voor jongeren. „Dat deden we door borrels, afterparty’s en eigen festivals te organiseren.” Maar is klassieke muziek nu ook daadwerkelijk toegankelijker voor jongeren geworden dan 25 jaar geleden? Nassenstein denkt van wel. „Je ziet nu duidelijk een jonger publiek in de zaal, maar er valt ook nog steeds veel terrein te winnen. Concertorganisatoren moeten continu blijven innoveren. En niet denken: dit is het wel zo’n beetje.”

Welke klassieke muziek is populair onder jongere bezoekers van Het Concertgebouw? Uit enquêtes van Entrée blijkt dat Bach en Chopin de geliefdste componisten zijn. Mahler doet het ook goed. Bestuurslid Marlies de Boer: „ Dat had ik niet verwacht. Zijn muziek leek mij persoonlijk minder toegankelijk.”

In de foyer naast de garderobe zit Paulus Maurits (27) met zijn vriendin en twee vrienden. „Ik kom hier zo’n vier keer per jaar. In mijn studententijd kwam ik nog vaker, maar dat maakt voor de korting niet uit. Eén concert per jaar en je hebt het er al uit.”

Maurits heeft weinig met de randprogrammering. „Ik kom voor de concerten zelf. Vooral van oudere componisten als Monteverdi. Bij de dj zul je mij niet gauw zien.”

Jubileumconcert Entrée: 24/5 Concertgebouw A’dam. (uitverkocht). 14/6 Entrée-midzomerevenement’ bij concert Concertgebouworkest met pianist Pierre-Laurent Aimard. Info:jouwentree.nl