Recensie

Recensie Film

Verscheurd tussen yin en yang

Martial arts De beeldschone martial arts-film ‘Shadow’ is een triomf voor regisseur Zhang Yimou.

Een feest voor het oog: ‘Shadow’ van Zhang Yimou.
Een feest voor het oog: ‘Shadow’ van Zhang Yimou.

Shadow is een artistieke triomf voor de Chinese regisseur Zhang Yimou, ook al was de film in commercieel opzicht niet de terugkeer naar de top waar hij wellicht op had gehoopt. De film van de regisseur van Raise the Red Lantern en Hero leverde in China slechts een teleurstellende 90 miljoen dollar op aan de bioscoopkassa. Shadow is wellicht te ingehouden en zelfbewust-artistiek voor een daverende bioscoopknaller.

Maar deze historische martial arts-film, die Yimou baseerde op een hoofdstuk uit de Chinese romanklassieker De drie koninkrijken, is visueel verbluffend.

Yimou koos voor een minimalistisch kleurenpalet, dat bestaat uit tinten zwart en grijs, gebaseerd op de traditionele Chinese schilderkunst. Zijn sombere vertelling is daarnaast – tot en met de choreografie in het centrale gevecht – doordesemd met de filosofie van yin en yang: tegengestelde principes die het universum beheersen en zowel voor balans als voor permanente verandering zorgen.

De gewonde generaal Ziyu (Deng Chao) heeft zijn plaats heimelijk laten innemen door een dubbelganger (opnieuw Chao, in een dubbelrol). Zo werkt hij in het geheim aan een plan om door vijanden bezet gebied te heroveren en koning Peiliang (Zheng Kai) af te zetten. Zijn vrouw Xaio Ai (Sun Li) raakt verscheurd tussen haar echte man en zijn dubbelganger.

Dat gecompliceerde spel om de macht is niet wat Shadow gedenkwaardig maakt. Veel psychologische uitwerking krijgen de personages ook niet. Shadow is eigenlijk een triomf van stijl boven inhoud. Maar bij zoveel fijnzinnig stijlbewustzijn is dat een gemakkelijk te overkomen bezwaar.