Kabinet stelt lagere belasting voor vrachtvluchten voor

Staatssecretaris Snel wil passagiers vanaf 2021 tussen de 7 en 7,50 euro per ticket laten betalen. Hij hoopt op een Europese vliegbelasting.

Vrachtverkeer wordt minder zwaar belast dan in een eerder voorstel van Snel.
Vrachtverkeer wordt minder zwaar belast dan in een eerder voorstel van Snel. Foto Lex van Lieshout/ANP

Nederland wil vanaf 2021 een vliegbelasting heffen, tenzij er eerder Europese afspraken gemaakt worden. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) heeft daarvoor dinsdag een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.

De heffing op vrachtverkeer valt daarin de helft lager uit dan in een eerder voorstel dat Snel in december naar de Raad van State stuurde. De hoogte van de heffing zal afhangen van de geluidsoverlast die de vrachtvliegtuigen produceren en zal tussen 1,93 euro en 3,85 euro per ton vracht liggen. De hoogte van de heffing werd bijgesteld na aanvullend onderzoek door adviesbureau van CE Delft, schrijft Snel, dat bij de hogere belasting op vracht een duidelijke daling daarvan voorspelde.

De vliegbelasting voor passagiers zal zo’n 7 euro per vertrek bedragen, ongeacht de bestemming. De precieze hoogte van het bedrag hangt af van inflatie, maar zal naar verwachting niet meer dan 7,50 euro bedragen. Passagiers die alleen overstappen zijn uitgezonderd van de heffing. Daardoor wordt de rol van Schiphol als internationale ‘hub’ beschermd, hoopt Snel.

Lees ook: Vliegtaks is vooral symbolisch Het milieueffect is miniem, vooral de schatkist wordt er beter van
Twitter avatar Menno_Snel Menno Snel Internationaal vliegen wordt nog niet belast met accijns of btw, zoals de auto, bus en trein. Het wetsvoorstel hiervoor dien ik daarom vandaag in bij de Kamer en gaat per 2021 in, als er geen Europese afspraken komen. https://t.co/kFFpWwDHq0 https://t.co/kM4BFI0P3z

‘Verkleinen prijsverschillen trein- en vliegtickets’

Met de vliegbelasting, onderdeel van het regeerakkoord, hoopt Snel de luchtvaartsector te verduurzamen en te vergroenen. Ook moet de geluidsoverlast rond Schiphol afnemen. Internationaal vliegen wordt momenteel niet belast met accijns of btw, in tegenstelling tot reizen met de auto, bus of trein. Snel: „Dit is een belangrijke reden om een vliegbelasting in te voeren. Dit draagt ook bij aan het verkleinen van de prijsverschillen tussen vliegtickets en bijvoorbeeld treintickets.”

De bewindsman geeft nog steeds voorkeur aan een Europese vliegbelasting. Als voor 2021 blijkt dat er Europese afspraken komen, is het mogelijk om dit wetsvoorstel niet van kracht te laten worden. Deze zomer organiseert Nederland een internationale conferentie over luchtvaartbelastingen in het kader van klimaatdoelen en eerlijkere concurrentie. Ook een Europese kerosineheffing wordt dan besproken.

De Nederlandse luchtvrachtbranche ACN ziet met de heffing op vrachtvliegtuigen „een opeenstapeling van diverse belastingen en toeslagen ontstaan” die slecht is voor de concurrentiepositie. „Die positie staat bovendien al onder druk omdat er op onze nationale luchthaven een tekort is aan capaciteit.” Daarnaast leidt alleen een Nederlandse belasting tot „ongelijk speelveld binnen Europa”. Nederland moet keuzes maken, Schiphol gematigd laten groeien en Lelystad Airport snel openen, schrijft de brancheorganisatie.

Reisbrancheorganisatie ANVR steunt een vliegbelasting „als deze het milieu ten goede komt”, maar noemt het huidige voorstel „een gemiste kans”. De opbrengsten van de belasting, 200 miljoen euro, moeten geherinvesteerd om schonere luchtvaart te stimuleren, menen zij. „Verantwoord reizen hebben wij hoog in het vaandel staan. Maar dan wel onder de juiste voorwaarden”, zegt ANVR-voorzitter Frank Oostdam in een persbericht.