ING moet Foot Locker half miljoen schadevergoeding betalen

Een fraudeur wist Foot Locker ervan te overtuigen dat zijn rekeningnummer het nieuwe nummer van koeriersdienst UPS was. De bank greep pas weken na een aantal automatische waarschuwingen in.

Een kantoor van ING.
Een kantoor van ING. Foto Lex van Lieshout/ANP

ING moet sportkledingketen Foot Locker ruim 500.000 euro betalen omdat de bank enkele jaren geleden niet snel genoeg in actie kwam toen het bedrijf slachtoffer werd van fraude. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald.

In 2014 opende een 25-jarige fraudeur een zakelijke rekening bij ING, onder de naam Ups Consultancy. Hij overtuigde Foot Locker ervan dat het bijbehorende rekeningnummer het nieuwe rekeningnummer van koeriersdienst UPS was. In zeven weken tijd boekte Foot Locker ruim 1,9 miljoen euro over naar de rekening van de oplichter.

Het gerechtshof vindt dat ING tekort is geschoten in zijn zorgplicht. De bank zou door automatische waarschuwingen hebben geweten van de ongebruikelijke transacties op de bankrekening. Toch greep de bank pas weken later in, toen de oplichter het geld al had weggesluisd.

De rechter heeft ook Foot Locker zelf op de vingers getikt. Het bedrijf had onder meer moeten controleren of UPS inderdaad van rekeningnummer was veranderd. Hierdoor is de schadevergoeding lager uitgevallen.

In eerste aanleg werd ING veroordeeld tot het betalen van een bedrag van zo’n 300.000 euro, de bank ging in hoger beroep. Een woordvoerder zegt tegen ANP dat de bank het arrest momenteel bestudeert.