Formule 1 komt officieel naar Zandvoort met de Dutch Grand Prix

Er gaan vanaf 2020 weer Formule 1-auto’s door de historische Tarzanbocht. Vooraf was veel debat over de grand prix.

Max Verstappen op het circuit van Zandvoort, tijdens een sponsordag in 2017.
Max Verstappen op het circuit van Zandvoort, tijdens een sponsordag in 2017. Foto Leo Vogelzang

Na maanden van geruchten werd het dinsdag dan eindelijk officieel: de Formule 1 keert volgend jaar terug naar Nederland. De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, zoals de race formeel heet, wordt verreden op het Zandvoortse circuit met de bekende Tarzanbocht. Daar werden van 1948 tot 1985 ook al races verreden in de hoogste klasse van de autosport.

Het circuit moet wel nog worden opgeknapt. Wanneer de eerste race in Nederland verreden zal worden, weet de organisatie pas over een maand of twee. Wel wilde de topman van Formula One Management, Chase Carey, kwijt dat het „rond deze tijd” van het jaar zal zijn. De race is voor drie jaar vastgelegd.

Populair

Er is voor Nederland gekozen omdat de sport leeft in het land, zei Carey. Tijdens een race in Oostenrijk was hem al de „oranje zee” opgevallen die Max Verstappen op de been kreeg. Maar ook de locatie, in de buurt van Amsterdam, en de geschiedenis van het circuit spelen een rol. „We willen op plekken zijn die tot de verbeelding spreken.” Bovendien ligt Nederland in Europa, de bakermat van de sport, aldus de Amerikaan. Dat grote bedrijven (onder meer Heineken en Jumbo) bereid waren mee te betalen, heeft ook geholpen.

De naam Max Verstappen viel vaker tijdens de presentatie. De in België geboren Limburgse coureur heeft de Nederlandse belangstelling voor de sport doen opleven. Zijn fans moesten tot nu toe voor de dichtstbijzijnde race naar het Belgische circuit van Spa, in de Ardennen. Tienduizenden mensen deden dat de laatste jaren.

Het circuit zelf moet nog in gereedheid gebracht worden om te voldoen aan de moderne eisen voor een Formule 1-race, maar zal dan volgens oud-coureur Jan Lammers spectaculaire races opleveren. „Dit is een circuit voor een autocoureur met ballen.” Lammers wordt sportief directeur voor het evenement. Rond de race wordt ook een soort vijfdaags festival georganiseerd met artiesten.

Lees meer over de aanloop naar het besluit: In Zandvoort staat de champagne al weken klaar

Discussie

Over de vraag of de Formule 1 naar Nederland moest komen, is vooraf veel debat geweest. Omwonenden maakten bezwaar tegen het lawaai en de luchtvervuiling die de race met zich meebrengt. Ook de te verwachten drukte baart velen zorgen. Rond de race worden in totaal 200.000 bezoekers verwacht, waarvan ongeveer de helft op de racedag zelf. Het circuit ligt in de duinen, vlakbij een natuurgebied.

De bezwaren over de drukte, bereikbaarheid en het milieu probeerde de organisatie van de race tijdens de presentatie te sussen. De ambitie is om er de „de groenste race” op de kalender van te maken. Fans wordt nadrukkelijk de keuze gelaten hoe ze naar het circuit willen komen, zei Lammers, maar ze worden wel aangemoedigd om het openbaar vervoer of deels de fiets te pakken. Het bedrijf Pon, auto-importeur en eigenaar van fietsenbouwer Gazelle, gaat daar als sponsor aan bijdragen.

Naar Ben Pon, zoon van de gelijknamige oprichter van het bedrijf, zal tijdens de race een tribune vernoemd worden. Hij is namelijk niet alleen sponsor, maar ook Formule 1-veteraan. Heel indrukwekkend is zijn staat van dienst niet, vertelde hij onlangs op Radio 1. Bij zijn eerste race, in 1962 op Zandvoort, vloog hij al na een paar ronden uit de bocht. Pon werd uit zijn Porsche geslingerd en kwam in het Zandvoortse duinlandschap terecht. Hoewel hij ongedeerd bleef, was het ook meteen het einde van zijn Formule 1-carrière.