Recensie

Recensie Film

Buddy’s tegen wil en dank aan de Rivièra

Komedie ‘The Hustle’ is een best vermakelijke buddy-komedie met Anne Hathaway en Rebel Wilson, die op het tweede gezicht van stoplappen aan elkaar hangt.

Concurrerende oplichters Anne Hathaway (links) en Rebel Wilson in ‘The Hustle’.
Concurrerende oplichters Anne Hathaway (links) en Rebel Wilson in ‘The Hustle’.

The Hustle gaat dit voorjaar vast een grote hit worden. Want op een oppervlakkige manier is de remake van Dirty Rotten Scoundrels (1988) – die op zijn beurt weer een remake was van Bedtime Story (1964) – uitstekend popcornvermaak.

Anne Hathaway en Rebel Wilson spelen op de lach. Ze zijn twee doorgewinterde oplichters die in de fictieve Franse badplaats Beaumont-sur-Mer zijn neergestreken om mannen van divers pluimage geld afhandig te maken. De beide dames (de een ijzig chic en de ander lekker ordinair) zijn buddy’s tegen wil en dank.

The Hustle mikt opzichtig op een vervolgfilm: er wordt nu veel tijd uitgetrokken om het tweetal te introduceren, tegen elkaar af te zetten en via een reeks van steeds ingewikkelder wordende intriges interessant te houden. Grootste verandering ten opzichte van de originelen: de man-vrouw-verhoudingen zijn omgedraaid.

En dat is waar het op het tweede gezicht begint te wringen. Zoals films als Ghostbusters (2016) en Ocean’s Eight (2018) al hebben aangetoond maakt een ‘genderswap’ een film niet automatisch vooruitstrevend, feministisch of zelfs maar beter geijkt voor de balans van onze tijd. En waar de spot die de voorgangers met rolpatronen dreven bij nader inzien behoorlijk vooruitstrevend was, is The Hustle vooral rolbevestigend. Niet alleen op gendergebied, maar op allerlei vlakken. Natuurlijk is Rebel Wilson het grappige, bijdehante op seks beluste dikkertje met het gouden hart. Toch? En dan schemert er steeds meer voorspelbaars door het staketsel dat de boel bijeenhoudt.