Opinie

    • Marc Hijink

Appen in XL

Ik noem geen namen. De langeafstandappers onder ons zijn immers makkelijk te herkennen. Omdat ze te ijdel zijn voor een leesbril, zetten ze hun telefoon op het allergrootste lettertype. Appen in XL, het toestel wordt met gestrekte arm op afstand gehouden. Elk bericht is een grootletterboek.

Ouderdom komt met gebreken. Het is dus niet de vraag of je een handicap krijgt, maar wanneer. Die vrolijke noot komt van Jenny Lay-Flurrie, de toegankelijkheidsdirecteur van Microsoft. Ik sprak haar vorig jaar tijdens een bezoek aan de Microsoft-campus. Zelf is ze doof, haar moeder zit in een rolstoel. Haar baan is belangrijk: zorgen dat mensen met een beperking gebruik kunnen maken van computers en software.

Technologiebedrijven als Microsoft, Apple en Google beginnen de toegankelijkheid van hun producten serieus te nemen. De derde donderdag in mei is daarom uitgeroepen tot Global Accessibility Awareness Day. Het is een idee van web-ontwerper Joe Devon. Hij verbaasde zich over hoe ontoegankelijk websites zijn voor slechtzienden en hoe weinig er gedaan wordt om dat te verbeteren.

Slecht zien is een probleem op smartphones. Ook slechthorenden stuiten op drempels nu meer communicatie via videochats en audioberichten verloopt. Een mogelijke oplossing: Google demonstreerde afgelopen week Live Captions, software waarmee een Android-telefoon rechtstreeks ondertiteling creëert bij video’s en audiobestanden, ook bij chats. Het is de volautomatische versie van Teletekstpagina 888 voor diensten als WhatsApp.

Google bouwt ook een opgevoerde versie van Google Assistent die de ene na de andere spraakopdracht uitvoert op je telefoon. Mijn eerste – beperkte – gedachte was: wie gaat dat ooit gebruiken? Maar als je verlamd bent, of je vingers de kracht en coördinatie missen om op een klein stukje glas te tikken, zijn spraakopdrachten een uitkomst.

Global Accessibility Awareness Day (donderdag 16 mei) is een goede dag om te beseffen dat technologie geen doel op zich is, maar een hulpmiddel. Digitale drempels zijn niet alleen merkbaar als je een lichamelijke beperking hebt. Ook ouderen die het swipen niet met de paplepel ingegoten kregen, moeten zichzelf overwinnen. Zeker vrouwen van boven de 75 jaar zijn volgens het CBS weinig online te vinden.

Ook als je verlamd bent, zijn spraakopdrachten een uitkomst

Ik ben daarom extra trots op mijn moeder (80), die in mum van tijd leerde whatsappen en met emoticons strooit alsof het niets is. En trots op mijn schoonmoeder (77) die een nieuwe iPhone wil om haar stappen te tellen. En trots op mijn tante die zich op haar 86ste nog stort op de wondere wereld van e-mail. Gaat prima, al schrijft ze soms de getallen voluit omdat de cijfers van het toetsenbord onvindbaar zijn.

Zo heeft elk communicatietijdperk zijn eigen valkuilen. Ik kwam op Twitter een filmpje tegen van twee tieners die een telefoon met draaischijf proberen te doorgronden.

Het duurt minuten voordat ze doorhebben hoe ze een nummer moeten kiezen. Daadwerkelijk bellen, dat lukt beide whizzkids niet. Pas als hun moeder hen de doorslaggevende tip influistert (neem eerst de hoorn van de haak) valt het kwartje. Dat is iets meer dan 11 eurocent.

Marc Hijink is redacteur technologie

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.