Formule 1 terug naar Zandvoort

Formule 1 in Zandvoort De Formule 1 keert definitief terug op het circuit van Zandvoort. In mei 2020 wordt de Dutch Grand Prix verreden. Voor het eerst sinds 1985 komt de koningsklasse van de autosport terug naar Nederland.

Luchtopname van het circuit van Zandvoort.
Luchtopname van het circuit van Zandvoort. Foto DUTCHPHOTO

De hekken in de Tarzanbocht, de allereerste op het circuit, zijn op dinsdagochtend met zwarte doeken bedekt: ‘Zandvoort 2020’, de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Na jarenlange speculatie, getouwtrek en ronkende berichten werd dinsdag eindelijk duidelijk dat Nederland weer een Formule 1-race krijgt, voor het eerst sinds 1985 toen Niki Lauda won.

Het circuit heeft na maanden van intensieve onderhandelingen met Formula One Management (FOM) een contract afgesloten voor drie jaar. De race in Zandvoort is gepland voor mei volgend jaar, maar een precieze datum is nog niet bekend. „Voor Monaco, rond deze tijd”, is wat Formule 1-topman Chase Carey kon zeggen. De kalender wordt later definitief.

Naast Zandvoort is ook een stratencircuit in Hanoi in Vietnam nieuw op de Formule 1-kalender van 2020.

Populariteit Max Verstappen

De terugkeer van Formule 1 in Nederland heeft alles te maken met de populariteit van Max Verstappen. Sinds de opmars van de nu 21-jarige Nederlander in Formule 1 zijn er serieuze plannen voor een thuisrace ontwikkeld.

Max Verstappen tijdens de Jumbo Racedagen van 2018 in Zandvoort.

Foto Robin Utrecht

Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, kreeg begin oktober vorig jaar het officiële signaal dat FOM in 2020 Zandvoort aan de racekalender wilde toevoegen. Vervolgens voerde het circuit exclusieve onderhandelingen met Formule 1. De deadline van de onderhandelingen was op 31 maart van dit jaar. Ook vertegenwoordigers van het TT Circuit in Assen voerden gesprekken, maar maakten volgens betrokkenen geen serieuze kans.

Om de grand prix te mogen organiseren moet Circuit Zandvoort een bedrag van naar schatting 20 miljoen euro per race betalen. Daarnaast moet er eenmalig ongeveer tien miljoen geïnvesteerd worden in de infrastructuur van het circuit (pitstraat, hoofdtribune, uitloopstroken). De totale kosten voor de organisatie worden geschat op 40 miljoen euro.

Tijdelijke tribuneplaatsen

Volgens eerdere berekeningen van onderzoeksbureau Decisio komt Zandvoort – exclusief de eenmalige investeringen – met 125.000 bezoekers uit de kosten. Betrokkenen gaan uit van vele tienduizenden tijdelijke tribuneplaatsen. Het lijkt logisch dat Heineken hoofdsponsor en naamgever wordt van de grand prix. Het bierconcern is sinds 2016 voor naar schatting tweehonderd miljoen euro sponsor van Formule 1, en draagt ook bij aan Formule E (elektrisch racen) en is strategisch partner van Circuit Zandvoort.

Ondanks de verwachte komst van meer dan honderdduizend bezoekers op zondag en vele tienduizenden in de dagen ervoor, zeggen de circuitdirectie en het gemeentebestuur te streven naar een ‘groene’ race. Tegenover NRC kondigde de Zandvoortse burgemeester Niek Meijer eind maart het massaal gebruik van combikaarten met (pendel)bus en trein aan.

Milieugroepen vrezen vervuiling en geluidsoverlast in de omgeving en verstoring van het natuurgebied bij het circuit. Ook omliggende plaatsen als Bloemendaal en Haarlem zijn bezorgd over de massale toestroom van toeschouwers, evenals de aan- en afvoer van vrachtverkeer.

Voor FOM heeft de keuze voor Zandvoort te maken met de historie van het autosportcircuit (sinds 1939), de unieke ligging in de duinen en de nabijheid van Amsterdam, Rotterdam en Schiphol.

De eigenaar van Formule 1, het Amerikaanse Liberty Media, wil de autosport dichter bij de fans brengen. Voor het mediaconcern is ‘beleving’ onderdeel van de strategie: meer spanning in de races en circuits bij ‘magische’ steden. Naast Hanoi zijn er plannen voor een tweede grand prix in China en een in Rio de Janeiro, in plaats van São Paulo. Een nieuw motorreglement moet de attractie van de koningsklasse vergroten. Luider, simpeler en goedkoper, is het devies.

Portret van een badplaats: Racen op het puin van de Zandvoortse historie

De grand prix moet voor Zandvoort de opmaat zijn tot de ‘verbreding van de identiteit’ van het circuit, zoals burgemeester Meijer heeft gezegd. Bernhard van Oranje heeft plannen voor een nieuw hotel en accommodatie voor beurzen en andere sportactiviteiten bij het circuit.

Weinig circuits slagen erin een grand prix te organiseren met een gezonde exploitatie. Liberty Media krijgt exclusief de inkomsten van tv-rechten, grote sponsorcontracten en de bijdragen van de circuits.

De circuits en promotors moeten het vooral van de kaartverkoop en de catering hebben.

De meeste circuits zijn afhankelijk van overheidssteun. De Waalse overheid steekt miljoenen in Spa-Francorchamps, ook het circuit van Barcelona kan niet zonder steun van de regionale overheid. De Grand Prix van Italië in Monza zou vorig jaar 12 miljoen euro verlies hebben opgeleverd. Met steun van de regering van Lombardije is het contract met Formule 1 voor vijf jaar verlengd. Dit jaar lopen de contracten af van enkele circuits in Europa en in Mexico.

De Nederlandse regering heeft het subsidieverzoek van Circuit Zandvoort afgewezen. Volgens het kabinet zijn er genoeg mogelijkheden voor financiële steun van het bedrijven, naast een verwachte hoge recette. Een jaarlijks terugkerend evenement past niet in het subsidiebeleid.

De gemeente heeft maximaal vier miljoen uitgetrokken voor de grand prix, vooral voor bereikbaarheid en organisatie van evenementen rond de Formule 1-race.

De Oostenrijker Niki Lauda wint de grand prix van 1985, de laatste in Zandvoort, voor de Fransman Alain Prost.

Foto Leo Vogelzang/HH

Legendarische winnaars

De eerste race in Zandvoort werd verreden op 7 augustus 1948. Vanaf 1952 maakte Zandvoort deel uit van het officiële wereldkampioenschap. De Grote Prijs van Nederland had legendarische winnaars als Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Nelson Piquet, Alain Prost en Niki Lauda. Jim Clark won de meeste races: vier.

Na de laatste grand prix van 1985 ging het circuit failliet. Er was geen geld meer voor de noodzakelijke vernieuwing. Een pogingen van gemeenteraad om het circuit te laten sluiten mislukten door protesten van de plaatselijke bevolking.

Max Verstappen won in 2014 de Zandvoort Masters (Formule 3), 21 jaar na het succes van zijn vader Jos Verstappen. Het succesvolle seizoen in de opstapklasse was de inleiding van Verstappens debuut in Formule 1 in 2015.

Correctie (13 mei 2019): In dit artikel werd Ayrton Senna onterecht genoemd als een van de winnaars van de grand prix in Zandvoort. Zijn naam in de opsomming van winnaars is vervangen met Nelson Piquet.

Update (14 mei 2019): Dit artikel is om 12.00 uur aangevuld.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.