GoT aflevering 5: De laatste oorlog is bij daglicht

Recensie In de voorlaatste aflevering van de fantasyserie Game of Thrones gaan alle remmen los. Visuele pracht kan het zwakke script echter niet verhullen. Let op, deze recensie bevat spoilers.

Jon Snow (Kit Harington) in Game of Thrones 8, episode 5.
Jon Snow (Kit Harington) in Game of Thrones 8, episode 5. HBO
    • Thijs Schrik

Op visueel gebied is Game of Thrones indrukwekkender dan ooit. Makers David Benioff en D. B. Weiss hebben de tijd en het geld gekregen om op een zo groots mogelijke manier afscheid te nemen en dat zie je dit seizoen in vrijwel iedere scène. Dat er de vorige aflevering zoveel aandacht was voor een koffiebeker die per ongeluk in beeld kwam moet dan ook frustrerend geweest zijn voor het productieteam. In de een-na-laatste aflevering zitten dat soort foutjes niet.

Regisseur Miguel Sapochnik is de actie-expert van de serie en brengt de chaos en destructie zeer overtuigend in beeld. De brute aanval op King’s Landing neemt ongeveer de helft van de aflevering in beslag en bevat meerdere gedenkwaardige momenten. In tegenstelling tot de strijd tegen de White Walkers in de derde aflevering vindt de actie in het daglicht plaats. Deze keer is alles dus goed te volgen. We zien waanzinnige shots van een stad die in vlammen opgaat door een woeste Daenerys Targaryen en haar draak.

„Ik hoop dat ik ernaast zit”, zegt Varys nog vroeg in de aflevering, vlak voor zijn executie. Dat moeten veel kritische fans ook gedacht hebben in de aanloop naar deze aflevering. Maken ze in de laatste twee afleveringen echt een monster van Daenerys? Ja, dat doen ze. Terwijl haar tegenstanders zich overgeven en de strijd tegen het leger van Cersei Lannister gewonnen is, besluit ze om King’s Landing en haar onschuldige inwoners alsnog te vernietigen. Dracarys.

Die transformatie van Daenerys naar gestoorde ‘Mad Queen’ is op papier een interessant idee: in Game of Thrones wordt altijd met verwachtingen gespeeld. Dat een held alle menselijkheid verliest en duizenden onschuldige mensen op een brute en onnodige manier afmaakt past in de visie van George R.R. Martin. Danny wilde niet veranderen in haar doorgedraaide vader, maar het gebeurt toch. De ontwikkeling stond waarschijnlijk al vele jaren in de planning, mogelijk in overleg met Martin. Er zijn ook wel hints gegeven, zelfs vroeg in de reeks. Maar de uitvoering is lomp en niet goed geschreven.

Aan het begin van de aflevering ziet Daenerys er slecht uit. Ze weigert te eten en Jon Snow en Tyrion Lannister kunnen geen grip meer op haar krijgen. Na het verlies van haar beste vrienden is ze de weg kwijt. Actrice Emilia Clarke doet alles om die gemoedstoestand te verkopen, maar krijgt veel te weinig tijd. En ze is niet alleen: van de complexe personages uit eerdere seizoenen is in deze aflevering weinig over.

Gaspedaal

De eerste twee afleveringen van dit laatste seizoen waren geslaagd vanwege het relatief rustige tempo. Des te gekker dat het gaspedaal nu zo hard wordt ingedrukt. Losse momenten zijn prima uitgewerkt, zoals de hereniging tussen Cersei en Jaime Lannister. Ze gaan samen ten onder terwijl ze proberen te vluchten. Cersei kreeg weinig te doen dit seizoen: ze was vooral een slechterik op de achtergrond. Wat dacht ze precies? Ook de laatste beslissingen van Jaime worden niet overtuigend uitgelegd. Hun laatste scène voelt dan ook als een anticlimax, net als het langverwachte gevecht tussen The Hound en The Mountain. Onderhoudend blijft het allemaal wel, het is nog steeds een genot om naar deze serie te kijken.

Arya Stark wordt deze aflevering wel goed ingezet: zij rent door King’s Landing en ziet van dichtbij wat het drakenvuur aanricht. Door deels vanuit haar perspectief te kijken komt de impact van de aanval goed binnen. Zij krijgt de laatste scène van de aflevering, eentje met een prachtig shot met een wit paard in een vernietigde stad. Een echt bevredigend einde zal er voor veel fans niet komen, maar misschien kan Arya toch nog iets redden in de allerlaatste aflevering.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.