Air France verliest marktaandeel binnen Frankrijk aan trein

Maatschappij Air France brengt de capaciteit op korte vluchten met 15 procent terug en laat 465 medewerkers vertrekken. Reizigers kiezen vaker voor hogesnelheidstreinen.

Op routes waar hogesnelheidstreinen via Parijs binnen twee uur op een bestemming zijn, heeft Air France 90 procent van haar marktaandeel verloren.
Op routes waar hogesnelheidstreinen via Parijs binnen twee uur op een bestemming zijn, heeft Air France 90 procent van haar marktaandeel verloren. Foto Christian Hartmann/Reuters

Luchtvaartmaatschappij Air France laat komend jaar 465 medewerkers vrijwillig vertrekken vanwege concurrentie van hogesnelheidstreinen. Vooral binnen Frankrijk legt het vliegtuig het steeds vaker af tegen de trein. Op routes waar hogesnelheidstreinen van Parijs binnen twee uur op een bestemming in de regio zijn, heeft Air France 90 procent van haar marktaandeel verloren, meldt het concern maandag.

De afgelopen vijf jaar zijn meer binnenlandse treinen gaan rijden, werd reizen met de trein goedkoper en is de reistijd verkort. De goedkope hogesnelheidstrein Ouigo van de Franse spoorwegen is een grote concurrent. Vorig jaar boekte Air France een verlies van 189 miljoen euro op de binnenlandse vluchten, een jaar eerder was dat 96 miljoen euro. Sinds 2013 bedraagt het verlies in totaal 717 miljoen euro. De maatschappij brengt de capaciteit op korte vluchten met 15 procent terug.

Ondanks dat Air France ook moet concurreren met budgetmaatschappijen, heeft het bedrijf nog altijd een marktaandeel van 65 procent op vluchten binnen Frankrijk. Naar eigen zeggen dankt Air France dat aan verbeteringen van de klantervaring, punctualiteit en vluchtschema’s.

Lees ook een eerder interview met Air France-KLM-topman Ben Smith: ‘Ik wil zeker zijn dat we met iedereen in de top op dezelfde lijn zitten’

‘Levensvatbaarheid veiligstellen’

„Het Franse binnenlandse netwerk is nauw verbonden met de geschiedenis van Air France. Het garandeert zijn regionale basis en verbindt de Franse regio’s met de rest van de wereld door duizenden dagelijkse verbindingsmogelijkheden aan te bieden”, aldus topman Ben Smith in een persbericht. Negentig procent van het personeel is gestationeerd in Frankrijk.

Vertegenwoordigers van de werknemersvakbond zijn op de hoogte gebracht van het plan voor vrijwillig vertrek. Er vinden geen gedwongen ontslagen plaats. Komend jaar neemt Air France nieuwe mensen aan „om de groei te ondersteunen”. Smith meent een „evenwichtige balans” te moeten garanderen om „levensvatbaarheid op lange termijn veilig te stellen”.