De beursgang van Uber is voorlopig nog geen groot succes. Na de start van de handel op de New Yorkse beurs vrijdag zakte de prijs van een aandeel in het taxiplatform direct drie dollar onder de introductieprijs van 45 dollar (circa 40 euro). Bij het sluiten van de beurs noteerde de koers 41,75 dollar per aandeel, een verlies van bijna zeven procent.
/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data44499380-893232.jpg)
Het beursdebuut van taxi-platform Uber is het grootste van de laatste jaren. De beursgang leverde het bedrijf 8,1 miljard dollar (7,2 miljard euro) op. Daarmee is het bedrijf als geheel meer dan 80 miljard dollar waard. Dat bedrag is door de tegenvallende prestaties van de Uber-aandelen inmiddels dus weer gezakt.
Aanvankelijk was de inzet van de beursgang een stuk hoger: Uber hoopte eerder dit jaar nog gewaardeerd te worden op 120 miljard dollar. Onder meer de slechte financiële resultaten van het bedrijf zorgden ervoor dat de verwachtingen inzakten. Sinds zijn oprichting heeft Uber 9 miljard euro verlies gedraaid. Dat heeft vooral te maken met de concurrentiestrijd die Uber voert met rivalen zoals Lyft. Het geeft toe dat het nog jaren kan duren voor er winst wordt gemaakt - bovendien is nog onduidelijk hoe dat moet gebeuren.
Lyft
Ook de beursprestaties van Lyft, eind maart, waren een slecht voorteken voor Uber. Lyfts eerste handelsdag was nog een succes, maar nu staan de aandelen bijna 20 dollar onder de introductiekoers van 72 dollar. De Uber-concurrent liet deze week weten het afgelopen kwartaal ruim een miljard dollar te hebben verloren. Later dit jaar komen daar nog meer verliezen bij.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2019/05/data44548885-9bdd95.jpg)
Ubers beursgang is de grootste sinds die van de Chinese e-commerce-reus Alibaba in 2014. Dat bedrijf haalde destijds 25 miljard dollar op bij de introductie van zijn aandelen op de New Yorkse beurs. Dat was meer dan Facebook bij zijn beursgang in 2012 ontving. Op de eerste handelsdag harkte het sociale medium 16 miljard dollar bij elkaar.
Luister ook naar de NRC Vandaag-podcast: De historische beursgang van Uber: innovator of monopolist?