ThyssenKrupp blaast fusie met Tata Steel af

De staalbedrijven waren sinds 2016 in gesprek over een fusie. Ze verwachten niet dat Brussel akkoord zal gaan met hun samenwerkingsplannen. ThyssenKrupp gaat 6.000 banen schrappen.

Een medewerker van ThyssenKrupp in een fabriek in Duisburg.
Een medewerker van ThyssenKrupp in een fabriek in Duisburg. Foto Friedemann Vogel/EPA

ThyssenKrupp heeft vrijdag de geplande fusie met Tata Steel afgeblazen. Dat heeft het Duitse concern bekendgemaakt. De staalbedrijven verwachten dat de Europese Commissie niet akkoord zal gaan met de fusie. Ze zijn niet bereid meer maatregelen te nemen om tegemoet te komen aan bezwaren van de Europese mededingingsautoriteiten.

Het annuleren van de fusie heeft als gevolg dat ThyssenKrupp 6.000 banen gaat schrappen. 4.000 daarvan verdwijnen bij vestigingen in Duitsland, liet bestuursvoorzitter Guido Kerkhoff volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung weten tijdens een conference call voor journalisten. Gedwongen ontslagen kunnen niet worden uitgesloten. 2.000 banen zouden ook zijn verdwenen als de fusie wél was doorgegaan. Bij de Europese staalafdeling van het bedrijf werken 27.000 mensen.

Tata Steel en ThyssenKrupp waren sinds 2016 in gesprek over een fusie van hun Europese staalactiviteiten. Het Indiase Tata Steel bezit onder meer de voormalige Hoogovens-fabriek in IJmuiden. Daar moest ook het hoofdkantoor van de joint venture komen.

Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) kondigde afgelopen november een onderzoek aan naar de effecten van de fusie voor de staalmarkt. Het samenwerkingsverband van ThyssenKrupp en Tata zou het tweede staalbedrijf van Europa worden. „Staal wordt in veel producten verwerkt die we dagelijks gebruiken. Concurrerende prijzen zijn dan ook vitaal voor Europese producenten die staal gebruiken”, zei Vestager.

‘Voordelen teniet gedaan’

De staalbedrijven beloofden onderdelen te verkopen om de zorgen van Brussel weg te nemen, maar nam de Commissie daar geen genoegen mee. „Verdere aanpassingen zouden de voordelen van de samenwerking teniet doen”, aldus ThyssenKrupp. „Dan zou de joint venture in economisch opzicht geen zin meer hebben.” De fusie had jaarlijks een besparing van 400 à 500 miljoen euro moeten opleveren.

Bij ThyssenKrupp woedt een machtsstrijd. Lees hier meer over de onrust bij de Duitse industriegigant

Vakbond FNV verwacht niet dat het afketsen van de fusie gevolgen zal hebben voor de medewerkers van Tata Steel in IJmuiden. „Wel had de fusie potentie, vooral op de lange termijn”, aldus FNV-bestuurder Aad in ’t Veld. „Daarom is het jammer als de fusie niet doorgaat.”

Frits van Wieringen van de centrale ondernemingsraad van Tata is opgelucht dat het proces voorbij is. „Het heeft drieënhalf jaar geduurd, veel te lang.” De ondernemingsraad, die aanvankelijk wel wat in de fusie zag, keerde zich er later fel tegen, uit angst dat Tata Steel IJmuiden zeggenschap en bedrijfsonderdelen zou moeten afstaan aan ThysssenKrupp. Ook verzette de raad zich tegen het afstoten van de Belgische verzinklijn van Tata Steel, als antwoord op de mededingingsbezwaren van de Europese Commissie. Van Wieringen is blij dat IJmuiden z’n zelfstandigheid kan behouden. “Er is bij IJmuiden nog geen sprake van ontslagen, zoals bij Thyssenkrupp. Wij blijven gewoon staal maken.”

Opsplitsing van de baan

De fusie kwam een jaar geleden rond. ThyssenKrupp en Tata spraken toen na twee jaar onderhandelen af samen te gaan werken in een zogenoemde 50/50 joint venture, onder de naam ThyssenKrupp Tata Steel. In december werd zelfs al een topman bekendgemaakt: de huidige ThyssenKrupp-topman Andreas Goss.

Ook de geplande opsplitsing van ThyssenKrupp in twee divisies is van de baan. Activistische aandeelhouders hadden daarop aangedrongen, om het bedrijf zo minder log en dus efficiënter te maken. De ene helft van het concern, ThyssenKrupp Materials, had moeten fuseren met Tata.

Samen hebben ThyssenKrupp en Tata Steel 48.000 werknemers. De verwachte jaaromzet bedroeg circa 15 miljard euro. Alleen ArcelorMittal, dat in 2006 eveneens uit een fusie ontstond, is groter. Bij dat bedrijf komt ieder jaar ruim 60 miljard euro binnen.