College Rotterdam: internationale campus voor slim en groen vervoer is haalbaar

Mobility City Centre Met steun van het stadsbestuur wil het Finse Avanto het plan voor een mobiliteitscampus doorzetten, liefst in het Merwe-Vierhavengebied.

De haven kan een langere testlocatie zijn voor de Hyperloop, een futuristisch vervoerssysteem uit Delft.
De haven kan een langere testlocatie zijn voor de Hyperloop, een futuristisch vervoerssysteem uit Delft. Foto Koen van Weel/ANP

Het Finse bedrijf Avanto Ventures en de gemeente gaan door met het vestigen van een internationale mobiliteitscampus in Rotterdam. Het plan voor een ‘Mobility City Campus’ voor slim en energiezuinig vervoer en transport is haalbaar, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek dat vrijdag is gepresenteerd. Wethouder Barbara Kathmann van economie (PvdA) heeft vrijdag officieel steun verleend om het plan concreet uit te kunnen werken.

De ‘Mobility City Campus’ moet een plek worden waar Europese bedrijven en organisaties op het gebied van vervoer en transport samenkomen. „De opzet is gericht op inspireren, creëren, ervaren en vermarkten van nieuwe mobiliteitsconcepten ter land, ter zee en in de lucht”, aldus Kathmann. Als voorbeeld noemt zij Rotterdam The Hague Airport, dat vorig jaar een wereldprimeur had met automatische bagagekarretjes en voor het eerst een elektrisch vliegtuig verwelkomde.

Het Finse Avento Ventures is een klein management- en consultancybedrijf (20 werknemers) op het gebied van innovatie. Het internationale bedrijf, dat sinds 2017 een vestiging in Amsterdam heeft, heeft Rotterdam eind vorig jaar geselecteerd als potentiële vestigingslocatie voor de Mobility City Campus. Genoemde redenen zijn de ligging en bereikbaarheid, de logistiek van de haven en de „neutrale positie” in Europa tussen bijvoorbeeld grote autoproducenten in Duitsland en Frankrijk. Na een haalbaarheidstudie, inclusief interviews met zo’n honderd deskundigen van diverse bedrijven en organisaties, concludeert Avento dat Rotterdam geschikt is.

Lees ook: Geen subsidies, wel goedkope leningen voor energietransitie

Vervoer via vacuüm buizen

Op de campus wil Avento bijvoorbeeld grote en kleine bedrijven zoals start ups in contact brengen met onder meer investeerders. Er moeten technische ontwikkelprogramma’s komen voor bijvoorbeeld het printen van auto-onderdelen of onderzoek naar betere batterijen. Avento zegt in gesprek te zijn met de Volkswagen Group en Vodafone over het testen van 5G-telefonienetwerken voor op afstand bestuurbare, toekomstige autofabrieken. En Avento noemt de haven als een potentiële testlocatie voor hogesnelheidsvervoer van passagiers via vacuüm buizen.

Rotterdam is een neutrale vestigingsplek tussen autolanden Duitsland en Frankrijk

De plannen voor de Mobility City Campus strekken zich uit over meerdere locaties. Avanto wil het hart van de campus zelf graag vestigen in het Merwe-Vierhavengebied in Rotterdam-West. De gemeente heeft dit gebied, samen met het RDM-terrein op Zuid, aangewezen als terrein voor innovatieve maakindustrie. In de Merwe-Vierhavens zouden test- en onderzoeksafdelingen moeten komen, plus een ‘belevingscentrum’ met mogelijk 300.000 tot 500.000 bezoekers per jaar.

Campuslocatie

In de haven wil de campus in het derde kwartaal van dit jaar al 11.000 vierkante meter aan tijdelijke vestigingsruimte hebben, in afwachting van een permanente locatie. Het Rotterdam The Hague Airport wordt genoemd als een campuslocatie rond duurzaam vervoer door de lucht.

De Mobility City Campus moet Rotterdam binnen tien jaar een leidende positie geven op het gebied van duurzaam vervoer, aldus Avento. Als de campus eenmaal is gerealiseerd, zou deze meer dan duizend nieuwe banen moeten creëren.

Lees ook dit
interview met energiewethouder Bonte

Als de gemeente akkoord is met onder meer de locaties moet de campus begin 2021 opengaan. Tot en met 2022 is buiten het vastgoed ongeveer 15 miljoen euro aan investeringen nodig uit publiek en privaat geld. In 2023 moet de campus zelfvoorzienend zijn en hoopt Avento op een omzet van „tientallen miljoenen euro’s”, zegt mede-oprichter Antti Rantanen.

Avento wil zelf 1 miljoen euro investeren en genereert 5 procent van alle omzet via de campus.

De Campus wordt ook genoemd in de Rotterdamse klimaataanpak van het college die ook vrijdag is gepresenteerd. Nog dit jaar moet er een stedelijk klimaatakkoord liggen met afspraken tussen gemeente, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Naar voorbeeld van het landelijke klimaatoverleg zijn er vijf ‘klimaattafels’: voor haven en industrie, de gebouwde omgeving, mobiliteit, schone energie en consumptie.