De redactie van NU.nl in Hoofddorp.

Foto ProShots

‘Wij blijven niet in vergaderhokjes hangen’

Jubileum: 20 jaar nu.nl NU.nl werd groot met het razendsnel doorplaatsen van ANP’tjes. Makkelijk scoren? Nee, innovatief, zegt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman.

„Innovatief, dichtbij en groot.” Het zijn de woorden van hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman (37) over het twintigjarige bestaan van NU.nl. De eerste Nederlandse nieuwswebsite die 24/7 in nieuws voorziet, werd op 12 mei 1999 opgericht. Sindsdien is de redactie gegroeid van twee naar vijftig vaste redacteuren en werd de site het grootste nieuwsplatform van Nederland.

NU.nl kwam niet voort uit een traditioneel medium. Hielp dat?

„NU.nl is niet opgericht door journalisten maar door mensen die zich afvroegen waarom zij zo lang moesten wachten op het nieuws. Dit streven om iets beter te maken zit in ons DNA. Anders dan veel krantensites in hun beginjaren hoefden wij als zelfstandige site niet te wachten tot het gedrukt was. Wij komen ook niet uit een zuil en worden dus niet in een bepaalde hoek gedrukt. Neutraliteit staat hoog in het vaandel bij ons.”

NU.nl werd groot met het massaal doorplaatsen van ANP-berichten. Waar andere media dat nieuws als vertrekpunt zagen voor verslaggeving, gingen jullie meteen voor klikcijfers. Wat is daar innovatief aan?

„Het doel was om het nieuws zo snel mogelijk te brengen. Nieuws als eerste online: dat was destijds echt innovatief. Toen Merien ten Houten, een van de oprichters, bij PCM (destijds uitgever van kranten als NRC en de Volkskrant) NU.nl aanbood, werd zijn concept uitgelachen. Namelijk het idee dat een bericht nooit af is, omdat het nieuws continu verandert. Dat aanvullen deden wij eerst op basis van ANP en nu met eigen verslaggevers.”

Dat gebrek aan journalistieke traditie, heeft dat niet ook een keerzijde?

„Nadeel is dat we niet echt leermeesters hebben. Toen ik nog bij de Nieuwe Revu werkte, kon ik de vorige hoofdredacteuren om advies vragen. Hier minder. Natuurlijk, het is goed om ervaren mensen om je heen te hebben. Maar die ervaring kan je ook belemmeren vanwege dogma’s. We nemen daardoor wel eens een verkeerde beslissing, maar wie perfectie nastreeft, wacht te lang met het uitproberen van iets nieuws. Ga het gewoon doen! Wij proberen sneller te schakelen en minder te vergaderen. Vijf jaar geleden kwam een aantal redacteuren met het idee voor een podcast. Ik zei: ‘Leuk doe maar’, maar snapte het zelf helemaal niet zo goed. Het was logischer geweest als NOS of BNR als eerste met zoiets kwamen. Maar zij bleven waarschijnlijk in vergaderhokjes hangen.”

Hoe kregen jullie het voor elkaar dat veel mensen als eerste NU.nl raadplegen bij groot nieuws?

„We hebben de harten veroverd door snel te zijn. Toen de iPhone op de markt kwam, hadden wij al gauw een eigen app. Negen op de tien iPhone-gebruikers installeerden die. We verstaan de kunst van toegankelijk én beknopt nieuws. We waren de eerste site die daarmee op een enorme schaal mensen bereikte.”

NU.nl is sinds 2001 onderdeel van Sanoma Media. Het jaarverslag meldt nog steeds een flinke groei in bezoek – maar houdt omzetcijfers geheim. Is het plafond nu bereikt?

„Dat denk ik niet. Om relevant te blijven moet je journalistieke antenne niet vastroesten. De meeste mediabedrijven zijn ondertussen wel wakker geworden: de online journalistiek in ons land staat op een hoog niveau. We blijven letten op wat NU.nl toevoegt. Dat is journalistiek gezien een bijzondere eigenschap. Voor ego’s is hier geen ruimte. Het gaat om wat we samen maken.

„We zetten in op personalisatie om de relatie met de lezer nog intenser te maken. Onze app is de enige in Nederland die regionieuws ‘bam!’ op je voorpagina zet als je je locatie deelt. Binnenkort publiceren we ons nieuws op digitale reclameborden in de stad. Daarop zijn dan de twee belangrijkste berichten van dat moment te zien. Zo blijven we altijd kijken naar mogelijkheden om verder te groeien.”