Uber maakt de rijkste rijken nog rijker

Rendement Jeff Bezos verdient aan zijn vroege investering in Uber zo’n 400 miljoen dollar. Een Uberchauffeur moet keihard werken voor 4.000 euro per maand.

Illustratie NRC

Rajkoemar Sewsahai heeft het keurig bijgehouden. Meer dan 18.500 ritten maakte hij de afgelopen drie jaar voor Uber, vooral in Amsterdam en Den Haag. De teller van zijn geleasede Toyota Auris bewijst het. Ruim 250.000 kilometer, allemaal gereden voor Uber-klanten.

Als beloning kreeg de 54-jarige Sewsahai afgelopen maand een extraatje: een driver appreciation reward van 1.000 dollar. Omgerekend 890 euro.

Had hij de bonus niet liever in aandelen Uber uitgekeerd gekregen, nu het bedrijf naar de beurs gaat? „Dat geld besteed ik aan andere dingen. Ik ben niet zo’n belegger.”

Duizend dollar staat ook in schril contrast met de bedragen die vroege investeerders verdienen met de beursgang van Uber. De waarde van Uber bij de beursgang is vastgesteld op 45 dollar per aandeel – 82 miljard dollar in totaal.

Jeff Bezos, Amazon-baas en rijkste man ter wereld, profiteert ook mee. Volgens website The Information investeerde hij in een vroeg stadium 3 miljoen dollar in Uber. Daarnaast is hij belegger in Benchmark Capital, een van de grootaandeelhouders in Uber. De beursgang zou Bezos 400 miljoen dollar opleveren – nog altijd een schijntje in vergelijking met zijn kapitaal van 150 miljard dollar.

Lees ook: Techbedrijf dat het stadsleven wil veranderen

Ook Google profiteert

Benchmark Capital is niet de grootste belegger in Uber. Dat is Softbank. In 2017 nam het Japanse beleggingsfonds een belang van 16 procent in Uber en dwong daarbij een lage waardering van 48 miljard dollar af. Dat kon destijds omdat Uber op dat moment om nieuw kapitaal zat te springen. De slopende concurrentiestrijd met Lyft (op de Amerikaanse markt) en andere taxidiensten zorgen nog altijd voor forse verliezen.

Een grote buitenlandse investeerder is het Public Investment Fund uit Saoedi-Arabië (73 miljoen aandelen). Alphabet, moederbedrijf van Google , nam een belang van 72 miljoen aandelen in Uber. Alphabet werkt zelf ook aan een taxidienst, maar dan met de zelfrijdende auto’s van Waymo.

Oprichter Travis Kalanick, die in 2017 moest terugtreden uit de dagelijkse leiding, heeft 117,5 miljoen aandelen, goed voor 8,6 procent van het bedrijf. Kalanick is al miljardair sinds hij in 2017 een aandeel verkocht aan Softbank, ter waarde van 1,4 miljard dollar.

Mede-oprichter Garrett Camp van Uber heeft 82 miljoen aandelen (6 procent), technisch directeur Thuan Pham 5,4 miljoen. Ubers allereerste medewerker, Ryan Graves, heeft 33 miljoen aandelen, de huidige topman Dara Khosrowshahi slechts 196.000.

Andere mensen die profiteren van de Uber-beursgang zijn onder meer rapper Jay-Z, Arianne Huffington, ex-wielrenner Lance Armstrong, en de Nederlandse Booking.com-oprichter Kees Koolen (6,5 miljoen aandelen). Koolen werd bestuurslid toen Uber zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam opzette. Daar werken inmiddels 800 mensen.

Protesten chauffeurs

Uber reserveert 3 procent van de aandelen voor zijn 3,9 miljoen chauffeurs. Die staan niet te popelen om de exit van de vroege investeerders te financieren. In San Francisco protesteerden Uber-chauffeurs bij het hoofdkantoor. Hun klacht: ze moeten telkens meer ritten maken om überhaupt rond te komen.

In Amerikaanse steden rijden veel chauffeurs voor Uber, omdat er geen speciale licenties voor nodig zijn: iedereen met een rijbewijs en een auto kan meedoen. Hoe meer chauffeurs er beschikbaar zijn in een gebied, hoe lager de prijzen.

Als er veel potentiële klanten zijn, lokt de Uber-app chauffeurs met hogere verdiensten, tot drie keer het normale tarief. Zodra er genoeg chauffeurs zijn, dalen de premies.

In Nederland is een taxilicentie vereist als je voor Uber wil rijden en is het aantal chauffeurs beperkt: zo’n 3.500. „Die licentie is hard nodig”, zegt Rajkoemar Sewsahai. Er zijn volgens hem te veel onervaren chauffeurs die roekeloos rijden – plankgas naar weer een nieuwe klant.

„Je kunt er een goed salaris mee verdienen, als je hard werkt”, zegt Sewsahai. Als zzp’er verdient hij per maand 3.500 tot 4.000 euro met Uber. Daar moet de belasting nog wel vanaf. Uber houdt zelf 25 procent – „behoorlijk veel” vindt Sewsahai. Het geld wordt wekelijks overgemaakt, elke maandag voor 12 uur.

De Uber-app houdt de vinger aan de pols van de chauffeurs. Ze mogen maximaal 12 uur per dag werken en moeten minstens 10 uur rusten.

Maar het taxivak is er niet leuker op geworden, met een app als baas, vindt Sewsahai. „Vroeger had je nog wel eens contact met collega’s, met Uber werkt iedereen voor zichzelf: langs elkaar heen.”

Gelukkig krijgt hij wel de waardering van zijn klanten: „Ik heb een gemiddelde score van 4,82. Bijna iedereen geeft me vijf sterren.”