Opinie

In het zonnetje

Marcel van Roosmalen

Na onder andere ‘Pretty in Pink’, ‘Love Boat’, ‘Happy Birthday’ en ‘Wild West’ kiezen de Toppers voor hun jaarlijkse concertreeks in de Johan Cruijff Arena dit keer voor het thema ‘Rembrandt’. Ik vat even het persbericht samen dat de vriendin gisteren gillend uit de printer trok: Gerard Joling, René Froger, Jan Smit en Jeroen van der Boom krijgen speciale kostuums aan. Als ze naast elkaar gaan staan dan vormen ze met elkaar een afbeelding van De Nachtwacht.

Gerard Joling en Jan Smit kunnen heus wel zingen, ze hebben zelfs internationaal successen gehad, maar met dat repertoire en René Froger en de dief van dat nummer van Claudia de Breij erbij blijft er meer kermis dan cultuur over, dus je vraagt je na zo’n bericht wel af wat de erven Rembrandt van Rijn en het Rijksmuseum eigenlijk van deze ‘ode’ vinden.

Nou Hendrikje Crebolder, directeur development en media van het Rijksmuseum, piste zowat in haar broek van enthousiasme. Hier was over nagedacht, er was een parallel: Rembrandt is van en voor iedereen, het Rijksmuseum is van en voor iedereen, net als de Toppers. Rembrandt was volgens haar de absolute topper van de 17de eeuw. „Het is geweldig dat we, mede dankzij de Toppers van nu, hem met heel Nederland kunnen delen.”

Ik las ook een paar keer dat de Toppers Rembrandt „in het zonnetje zetten”.

En hoe.

Op zijn Instagram-account plaatste zanger Jeroen van der Boom een filmpje waarin hij met zijn grote waffel voor De Nachtwacht hangt. Jahaa, nou ze hadden dus een samenwerking met het Rijksmuseum want Rembrandt is dit jaar 350 jaar overleden en de Toppers bestaan vijftien jaar en dus mag je daar als concertbezoeker straks vijftien weken voor vijftien euro naar binnen.

Jeroen van der Boom: „Goed voor Nederland!”

Waarom irriteerde dat gewauwel me zo?

Waarschijnlijk vanwege de onnodige knieval, de gedachte dat je ‘gewone mensen’ het beste bereikt door Rembrandt van Rijn een ‘absolute topper’ te noemen. Als het doel is dat iedereen zijn werk ziet stel ik voor om wat Rembrandts op te hangen in een tijdelijk paviljoen van De Efteling want daar is ook alles van ons allemaal.

René Froger betalen omdat die met de helft van De Nachtwacht om zijn lichaam in een vol voetbalstadion ‘Malle Babbe’ staat te blèren is een belediging: als ik Rembrandt was zou ik me na 350 jaar maar eens een keer omdraaien in m’n graf.

Wat willen die boze mensen in gele en oranje hesjes eigenlijk van premier Rutte? Ze hebben alles al.

Marcel van Roosmalen schrijft op deze plek een wisselcolumn met Ellen Deckwitz.