Facebook maakt uitzonderingen voor politieke advertenties van Europarlement

„Een aantal pagina’s van officiële EU-instanties” kunnen tot de Europese Parlementsverkiezingen toch in heel Europa adverteren via Facebook. De kritiek op de onlangs aangescherpte voorwaarden vanuit Brussel was enorm.

Facebook heeft op het Europese hoofdkantoor in Dublin een speciale kantoor ingericht om beïnvloeding van de Europese verkiezingen tegen te gaan.
Facebook heeft op het Europese hoofdkantoor in Dublin een speciale kantoor ingericht om beïnvloeding van de Europese verkiezingen tegen te gaan. Foto Lorraine O'Sullivan/Reuters

Europese politieke partijen mogen toch in heel Europa adverteren via Facebook. Het socialemediabedrijf heeft woensdagavond na aanhoudende kritiek vanuit Brussel uitzonderingen gemaakt voor Europese politieke organisaties, bevestigt het bedrijf desgevraagd.

Facebook voerde op 15 april striktere voorwaarden in rond politieke advertenties in de Europese Unie. Europese politieke groepen en fracties, die via Facebook relatief goedkoop en effectief veel kiezers kunnen bereiken, konden daardoor niet langer zomaar in ieder EU-land via Facebook adverteren. Zij moesten per lidstaat toestemming verkrijgen.

Deze groepen, met een electoraat in 28 EU-lidstaten, waren daar - enkele weken voor de Europese Parlementsverkiezingen eind deze maand - niet blij mee. „De regels werpen hordes op die het gesprek rond de Europese democratie zal beschadigen”, schreven zeven Europese fracties in een open brief aan Facebookdirecteur Mark Zuckerberg.

Lees meer over de kritiek uit Brussel: Ook Europese politieke partijen kraken nieuwe regels Facebook.

„Na een verzoek van het Europees Parlement zijn we overeengekomen om een aantal pagina’s van officiële EU-instanties vrij te stellen van deze regels tot de verkiezingen aan het einde van de maand”, zegt een woordvoerder van Facebook. Het gaat om zo’n veertig Facebookpagina’s van het Europees Parlement en Europese politieke groepen en partijen. Zij hebben niet langer de landelijke toestemming nodig om politieke advertenties of advertenties rond maatschappelijk relevante thema’s, zoals migratie of vaccinatie, aan te bieden aan Facebook-gebruikers binnen de Europese Unie.

Brede kritiek

De kritiek op de strengere regels van Facebook, bedoeld om de transparantie rond politieke advertenties op het platform te verhogen en buitenlandse inmenging te vermijden, begon vanuit de Europese politieke fracties. Toen topambtenaren van het Europarlement, de Europese Commissie en de Europese Raad zich bij de klagers voegden, kreeg de weerstand snel extra smoel. Legitieme Europese politieke instituties werden onterecht samen geschaard met buitenlandse entiteiten die verkiezingen probeerden te ontwrichten, schreven zij.

Kort daarna stelde Facebook-topman Nick Clegg, oud-vicepremier van het Verenigd Koninkrijk en voormalig Europarlementariër, de uitzonderingen voor. Wel stelde Facebook als voorwaarde dat nationale toezichthouders geen bezwaren hadden. „We voelen ons niet comfortabel met het verstrekken van een oplossing die nationale toezichthouders en regeringen niet geschikt vinden”, schreef Clegg in een brief aan Antonio Tajani, voorzitter van het Europarlement.

Begin deze week lekte nog een brief van Martin Selmayr uit, de secretaris-generaal van de Europese Commissie en een van de topambtenaren die de kritiek deelde. De Duitser reageerde op een schrijven van Alberto Alemanno, die namens een groep Europese ngo’s ook kritisch op de regels was. Voor die groep Europese ngo’s is geen uitzondering gemaakt.

Ook blijft onduidelijk hoe Facebook het advertentiebeleid na de Europese verkiezingen zal handhaven. „Het is een strijd die gevoerd moet worden, maar momenteel op pauze staat. We richten ons eerst op de verkiezingen”, zegt Sybren Kooistra, campagnemanager bij de Europese Groenen.