Pokémon Pikachu blijkt grappige wijsneus in live-action-film

Recensie Pokémon Detective Pikachu is de eerste live action film met de bekende Nintendo-monsters in de hoofdrol. Af en toe levert dat ontroerende scenes op met de gele broekzakmonster muis met de rode wangetjes .

Pikachu, de gele broekzakmonstermuis als detective in de film Pokémon Detective Pikachu

Pikachu, de beroemde gele muis met rode wangen uit de Japanse game- en tekenfilmreeks Pokémon (kort voor pocketmonsters) speelt de hoofdrol in de eerste live action en levensecht met de computer genanimeerde Pokémon-film Detective Pikachu . Het verhaal speelt zich af in een fantasiewereld die lijkt op de onze, waarin mensen in harmonie samenleven met Pokémon, monstertjes met speciale krachten. Sommige kunnen vuurspuwen, andere hebben telepathische gaven. Mensen vangen de wilde Pokémon, stoppen ze in een bal om in hun broekzak te bewaren, om ze vervolgens tegen elkaar te laten strijden in een soort hanengevechten. Dat is ook de basis voor de Pokémon-games. In Detective Pikachu heeft de jonge verzekeringsagent Tim Goodman, gespeeld door Justice Smith, nog nooit zo’n broekzakmonstertje gehad.

Vermiste vader

Tim krijgt bericht dat zijn vader Harry wordt vermist, een detective werkzaam in de metropool Ryme City. Tim gaat op zoek naar zijn vader en reist naar Ryme, een soort mix tussen Londen en Tokio. Daar wonen en werken mensen zij aan zij met Pokémon. Gevechten zijn verboden.

De hoofdpersoon maakt daar onverwachts kennis met Pikachu, de gele muis-achtige Pokémon. Goodman blijkt door een wonderlijk voorval te kunnen praten met Pikachu (met de stem van Ryan Reynolds), iets dat andere mensen niet kunnen. De wijsneuzerige grappenmaker Pikachu blijkt de voormalige detective-partner van Tims vader Harry. Samen gaan ze op zoek naar de vermiste vader. In het tamelijk standaard detectiveverhaal dat volgt, blijkt Tims vader banden te hebben met een rijke man die verantwoordelijk is voor het verbod op Pokémongevechten.

Pikachu komt tot leven

Het figuurtje Pikachu komt in deze film echt tot leven door het sterke animatiewerk en sluit naadloos aan op de menselijke personages. Het is niet eenvoudig om een filmpubliek genegenheid te laten voelen voor computeranimatie, maar regisseur Rob Letterman is hier met Detective Pikachu zeker in geslaagd. Dat komt voor een groot deel door het sterke stemwerk van Ryan Reynolds. Zijn Pikachu is grappig, aandoenlijk en bij vlagen zelfs ontroerend.

Minder sterk is het houterige acteerwerk van de 23-jarige hoofdrolspeler Justice Smith (Jurassic World: Fallen Kingdom).

Als detective was Pikachu al eerder een hoofdpersoon in de Detective Pikachu-game van Nintendo uit 2016. De keuze voor een live-action-Pokéfilm is ongetwijfeld gebaseerd op het enorme wereldwijde succes van de mobiele game Pokémon GO, uit 2016. Spelers gaan daarbij met hun smartphone in de echte wereld op zoek gaan naar de Japanse animatiemonstertjes.

Detective Pikachu is een feest van herkenning voor Pokémonfans, maar staat los van eerdere films en games. Je hoeft als kijker geen Squirtles van een Charizard te kunnen onderscheiden om het verhaal te snappen. Van het verhaal gaan misschien dertien in een dozijn, maar door deze frisse blik op de spelserie met deze geslaagde live action-animatie krijg je toch zin om je oude Nintendo weer van zolder te halen.