Opkomende markten

Meer omzet en winst voor marktleider AB InBev; bierbrouwer streeft naar beursnotering in Hongkong

Bierbrouwer AB InBev heeft met name door opkomende markten als Brazilië, China en Nigeria in de eerste drie maanden van het jaar meer bier verkocht. De grootste brouwer van de wereld, met merken als Budweiser, Stella Artois, Corona, Dommelsch en Hertog Jan, zag de verkopen met 6 procent toenemen tot 12,6 miljard euro. De winst verdubbelde bijna: 2,5 miljard tegen 1,4 miljard in 2018.

De brouwer heeft zijn hoofdkantoor in Leuven staan, maar het bedrijf bevestigde dinsdag naar een beursnotering in het Verre Oosten te streven. De notering, aan de beurs van Hongkong, moet voor nieuw kapitaal zorgen waardoor het schuldniveau kan dalen en er middelen beschikbaar komen voor overnames. AB InBev is 150 miljard euro waard, en de Aziatische activiteiten vormen eenderde van die waarde.

Volgens De Tijd zou AB InBev „in een niet zo verre toekomst” een boete kunnen krijgen vanwege machtsmisbruik op de Belgische biermarkt. Volgens de zakenkrant had Europees Commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager daar in de marge van een evenement in Brussel op gezinspeeld. De beschuldigingen van machtsmisbruik op de thuismarkt spelen al sinds 2017. (NRC)