Ajacieden Donny van de Beek en Lasse Schöne. Onder: Hélène Hendriks.

Beeld Talpa TV

Mannenzender Veronica lift mee op het succes van Ajax

Bastiaan van Dalen Zendermanager

Ajax in de Champions League is ook voor Veronica een groot succes. April was de beste maand ooit voor de tv-zender.

„Voetbal is heel belangrijk voor Veronica”, zegt zendermanager Bastiaan van Dalen. Op Radio 1 zei hij dat elke Champions League-avond zo’n half miljoen oplevert. Nu zegt hij dat dit te voorbarig was. „Maar je moet wel in die orde van grootte denken. April was onze beste maand ooit”.

Vier jaar geleden nam SBS (nu Talpa TV) de Champions League over. Tot dan had de NOS de rechten op het Europese voetbaltoernooi. Talpazender Veronica zendt de wedstrijden uit. 3,9 miljoen Nederlanders zagen Ajax vorige week in Londen met 1-0 winnen van Tottenham Hotspur. Een record voor Veronica.

Voetbalrechten aankopen is duur en financieel risicovol. De kijkcijfers voor voetbaltoernooien zijn sterk afhankelijk van het succes van Nederlandse clubs. Zie bijvoorbeeld RTL’s Europa League. Toen Ajax twee jaar geleden de finale van dat toernooi speelde, keken er 3,6 miljoen mensen. De finale van 2018 tussen Olympique Marseille en Atletico Madrid werd door slechts 900.000 mensen bekeken.

„Voetbal heeft niet per se het gezondste verdienmodel,” zegt Van Dalen. Als je kijkt naar films of series dan zitten daar betere verdienmodellen achter. Voetbal is gewoon duur, ook om te maken. Maar als je tegen de vier miljoen kijkers hebt, dan ga je echt wel wat verdienen”. De reclameblokken rondom de Champions League zijn stijf uitverkocht.

Wat is de impact van het succes van Ajax?

„We breken steeds onze eigen records. De uitwedstrijd van Ajax tegen Juventus had 3,7 miljoen kijkers. Het was toen dertien jaar geleden dat er zoveel mensen naar een Champions League-wedstrijd keken. Wat Ajax doet voor de zender is ongelooflijk.”

In welke mate liggen die hoge kijkcijfers ook aan Veronica?

„Het grootste gedeelte is gewoon het succes van Ajax. Maar het is ook een stukje Veronica. Naar onze nabeschouwing van Juventus - Ajax keken zo’n 2,2 miljoen mensen. De komst van de mannen van VI (Derksen, Van der Gijp en Genee) en presentatrice Hélène Hendriks heeft de sfeer wat minder zakelijk gemaakt. Iets minder harde analyse en iets meer gevoel en mening. Er kan nu wat vaker gelachen worden.”

De kille, betonnen bak voelt nu eindelijk als het huis van Ajax

Heeft voetbal een breder effect op de kijkcijfers?

„Voetbal geeft zeker een boost. In april zie ik betere cijfers voor onze vooravond, als we sitcoms uitzenden. En je laat de vele kijkers ook kennismaken met onze films. Wanneer je Champions League kijkt, zie je eromheen ook promotie voor onze andere programma’s. Dat is ook waarom we voetbal kopen. Dat moet je niet als een op zichzelf staand product zien. We kijken naar het volledige effect op de gehele zender.”

Halen jullie er voldoende uit?

„Op onze kanalen op sociale media zou nog veel meer kunnen gebeuren. We zetten nu in op de Veronica Inside-app. Zo’n app is de eigen omgeving en dat is ook onze strategie. De data die we daarmee binnenhalen, zijn interessant. We kunnen de adverteerder beter bedienen, en dus ook meer geld aan hen vragen.”

Veronica is zeer actief op YouTube. Maar sinds de komst van de nieuwe app worden minder beelden online gezet. Waarom?

„YouTube neemt zo’n veertig tot vijftig procent van de reclamegelden. Het is heel lastig om op die manier rendabel te zijn. Dus daarom pushen we wel een beetje naar onze eigen app. Zo kunnen we de inkomsten zelf houden. Maar YouTube is ook belangrijke marketing voor je merk. We zullen daar altijd dingen op blijven doen.”