Blokkade met toeters bij ambtswoning

Vaarbeleid Een nachtelijk vaarverbod, niet meer dan twaalf mensen op één boot en hoger liggeld. Daarmee wil de gemeente de overlast beperken.

Blokkade op de Herengracht voor de woning van burgemeester Femke Halsema, afgelopen dinsdagavond. De booteigenaren zijn ontstemd over de maatregelen tegen overlast.
Blokkade op de Herengracht voor de woning van burgemeester Femke Halsema, afgelopen dinsdagavond. De booteigenaren zijn ontstemd over de maatregelen tegen overlast. Foto Dingena Mol/HH

Om twintig over zeven ’s avonds hopt een man in bodywarmer van boot naar boot aan de Herengracht. Als hij het midden van de gracht bereikt heeft stopt hij. Hij houdt een megafoon voor zijn mond: „We moeten laten horen dat we het niet eens zijn met de nieuwe regels op het water!” De menigte, op tientallen boten vormen ze een blokkade op de Herengracht, juicht. Fakkels en getoeter voor de burgemeesterswoning, waar de lichten uit zijn. Protest op de gracht: biertje, wijntje, hapjes, lachende gezichten.

Dinsdagavond trokken Amsterdammers, in het bezit van een plezierbootje, erop uit om te protesteren tegen de aanstaande vaarnota. Daarin staan plannen en maatregelen voor de komende jaren. Belangrijkste punt van de gemeente: overlast op de grachten terugdringen. Wethouder Sharon Dijksma (PvdA) bedacht daartoe een pakket aan nieuwe regels.

Lees ook: Ook alleen nog maar elektrische bootjes in de grachten: ‘Voor de elite’

Zo wil Dijksma dat de gemeente op heel drukke momenten – dus vooral op mooie zomerse dagen – een nachtverbod kan inlassen. Dit verbod, dat in moet gaan zodra de raad akkoord is, verbiedt het om te varen tussen twaalf uur ’s nachts en zeven uur ’s ochtends. Het liggeld, nu vaak tussen de 700 en 900 euro per jaar, moet bovendien omhoog. En Dijksma wil meer dan twaalf passagiers per boot verbieden.

De afgelopen decennia nam de drukte op de grachten enorm toe. Er varen ongeveer 7.000 plezierbootjes door de grachten. Bewoners aan de grachten klagen over hossende partyboten met dreunende muziek. De Grachtenmonitor 2017 registreerde tussen 2016 en 2017 een toename van de geluidsoverlastmeldingen van 759 naar 975. In 2014 ging het nog om 373 overlastmeldingen, de cijfers van 2018 zijn nog niet bekend. In 2017 schreven handhavers 176 bonnen uit voor geluidsoverlast op het water, volgens de monitor.

Lees ook: Een zuipschuit met Hazes, dat is te veel

Door groepen boven de twaalf niet meer toe te staan, zal er minder overlast zijn, volgens de wethouder. Bovendien hoopt de gemeente de paar honderd illegale vaarders, die tegen betaling toertjes aanbieden op de grachten en daar fors aan verdienen, een hak te zetten.

„Ik vind de plannen van de gemeente om te huilen”, zegt Sander de Boer (46), initiatiefnemer van het protest. De Boer heeft een sloep van acht meter lang, woont in het centrum, en viert zijn verjaardag graag op het water. Ook neemt hij vaak zijn dochter en haar klasgenoten mee voor een tochtje door de grachten. Dat kan dan niet meer, zegt hij.

Als de gemeente iets wil doen tegen de overlast, moeten ze beter handhaven, vindt De Boer. Bernard Witzel van Stichting Pleziervaart, denkt daar hetzelfde over. Hij zag de drukte op het water de afgelopen jaren enorm toenemen. En soms ziet hij weleens een boot voorbij komen die voor overlast zorgt, maar daar wordt amper op gehandhaafd, zegt Witzel. „Verhoog de boete wat mij betreft tot 500 euro, maar handhaaf ook meer.”

‘Als de gemeente iets wil doen tegen de overlast, moeten ze beter handhaven’

Witzel bezit de boot samen met zijn broer. Ze betalen jaarlijks 863 euro liggeld. Hij gaat zo’n twintig keer per jaar uit varen, zegt hij, maar als het liggeld nog verder omhoog gaat, „dan wordt het wel heel erg duur”. We worden als een melkkoe behandeld, zegt hij, „goed om geld uit onze zakken te kloppen”. Door het varen duurder te maken, zegt Witzel, hoopt de gemeente het onaantrekkelijker te maken: „Het wordt echt iets voor de elite.”

Een woordvoerder van wethouder Dijksma laat weten dat de aangekondigde maatregelen nodig zijn. „Als we nu niets doen, wordt het echt te druk.”

Sander de Boer, initiatiefnemer van het protest, heeft niet de illusie dat deze actie direct het aanstaande vaarbeleid zal veranderen. Het is belangrijk dat we laten horen dat we het niet eens zijn met de nieuwe regels, zegt hij.

Of er al een volgende actie in de planning staat? „Misschien dat we het IJ een keer kunnen afsluiten.”