Opinie

    • Marc Hijink

Veeg je stoep voor Street View

Veeg de stoep. Maai het gras, zeem de ramen en verf de kozijnen. Want hoe netjes jij je woning verzorgt, blijkt een indicatie van de kans dat je schade veroorzaakt met je auto. Dat stellen Poolse onderzoekers die 20.000 foto’s bekeken van woningen op Google Street View.

De adressen die ze controleerden waren afkomstig van een verzekeringsmaatschappij. Uit wat geknutsel met statistische modellen rolde deze conclusie: een foto van je huis op Street View – of andere diensten die de openbare weg fotograferen – voorspelt het risico op autoschade nauwkeuriger dan gangbare risico-analyses van verzekeraars.

Als zo’n autootje met camera’s op het dak door de straat rijdt, legt het meer vast dan alleen adresgegevens. Niet alleen wifi-gegevens – daarvoor werd Google in 2010 al op de vingers getikt. De staat van je huis zegt ook iets over je sociale status.

De Poolse onderzoekers lieten experts kijken naar het type woning (vrijstaand of rijtjeshuis, oud of nieuw, staat van onderhoud) en deden een schatting naar het inkomen van de bewoners.

Deze aanpak, waarschuwen onderzoekers Kinga Kita-Wojciechowska en Lukasz Kidzinski, geeft bedrijven de mogelijkheid om geautomatiseerd privacygevoelige gegevens te onttrekken aan beeldmateriaal dat publiek toegankelijk is.

Voor zover bekend doen verzekeraars nog niets met deze data van digitale kaarten. Zouden ze dat wel doen, dan kunnen ze risicovolle klanten eruit vissen of ze meer premie vragen. Dat tikt aan bij autoverzekeringen, die bijna altijd verliesgevend zijn.

Verzekeraars maken nu onderscheid in postcodegebieden. Dat leidt tot grote premieverschillen, becijferde prijsvergelijker PriceWise. Zelfs in dezelfde straat kan het tientjes per maand schelen.

Dat het uiterlijk van je huis correleert met claimgedrag is op zich niet vreemd. Onderhoud zegt iets over gedrag. Het geeft een indruk van de buurt waarin je woont, maar dan nog fijnmaziger, aldus Marc Dijkstra van Posthuma Partners. Ik leg hem het onderzoek voor, omdat zijn software jaarlijks honderdduizenden autoschades per jaar beoordeelt voor Nederlandse verzekeraars.

Lees ook: De Formule - Hoe controleert de verzekeraar jouw claim?

Dijkstra maakt zich zorgen over de ethische consequenties: „Een verzekeraar moet alleen letten op zaken die de verkeersveiligheid beïnvloeden, zoals leeftijd, schadeverleden of rijden onder invloed. Straks moet je ook foto’s van je partner, of van je hond, opsturen als je een verzekering afsluit. ”

Willen verzekeraars het solidariteitsbeginsel niet loslaten, dan moeten ze data negeren, zelfs al ligt de informatie voor het grijpen. Dijkstra: „Vaak leggen verzekeraars de kleur van de auto niet eens vast, terwijl uit onze data blijkt dat felgekleurde auto’s, rood of geel, relatief meer schade rijden dan grijze of blauwe auto’s.”

Natuurlijk, er is geen causaal verband tussen je voorgevel en je rijstijl. Iemand met een prachtige villa kan rijden als een ongelikte beer, in een vervallen flat woont wellicht een behoedzame chauffeur. Maar de waarschuwing van dit onderzoek is duidelijk: hoe gedetailleerder de digitale kaart, hoe meer we ons zelf in de kaart laten kijken. Vegen dus.

Marc Hijink is redacteur technologie

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.