Recensie

Recensie Film

‘Red Joan’ is een keurig kostuumdrama

Drama De jonge Joan raakt in de ban van studiegenoot Leo, die rondloopt met communistische sympathieën. Als tachtigjarige wordt ze gearresteerd.

Joan (Sophie Cookson) werkt als natuurkundige tijdens de Tweede Wereldoorlog aan een atoombom in ‘Red Joan’.
Joan (Sophie Cookson) werkt als natuurkundige tijdens de Tweede Wereldoorlog aan een atoombom in ‘Red Joan’.
    • André Waardenburg

De Britten hebben een fascinatie voor de Cambridge Five, spionnen als Guy Burgess en Kim Philby die geheime informatie aan de Russen doorspeelden. Talloze boeken, films en tv-series werden aan deze mannen gewijd. Daar kan nu een vrouw aan worden toegevoegd: Joan Stanley, gebaseerd op de echt bestaande Melita Norwood, de ‘granny spy’ die (pas) in 1999 werd ontmaskerd als spionne.

Lees ook een interview met de makers van ‘Red Joan’: Geen muizige Miss Marple maar een echte spion

Red Joan begint met de arrestatie van tachtiger Joan (Judi Dench in een beperkt rolletje). Als zij wordt ondervraagd, zien we flashbacks naar haar studie in Cambridge, haar politiek ontwaken en haar geheime werk in de Tweede Wereldoorlog aan een atoombom. Joan is een natuurkundige die wordt geconfronteerd met seksisme – zoals elke kostuumfilm zegt Red Joan veel over hedendaagse preoccupaties. De jonge Joan (Sophie Cookson) raakt in de ban van studiegenoot Leo, iemand met communistische sympathieën. Maar Joans motivatie om geheime blauwdrukken te lekken heeft minder met het communisme te maken dan op het eerste gezicht lijkt. Joan is geen landverraadster zoals bijvoorbeeld haar zoon denkt.

Red Joan is een keurig kostuumdrama dat wat al te braafjes zijn verhaal uit de doeken doet, met een voorspelbare afwisseling van heden en verleden. De plot houdt de aandacht nipt vast, meer niet.