Half miljard euro boete voor rol Porsche in dieselschandaal

Het luxe Duitse automerk moet 535 miljoen euro betalen voor zijn rol in het dieselschandaal bij autoconcern Volkswagen.

Dieselmotoren in Porsches stootten meer schadelijke stoffen uit dan toegestaan was. Nu krijgt de autobouwer daarvoor een boete.
Dieselmotoren in Porsches stootten meer schadelijke stoffen uit dan toegestaan was. Nu krijgt de autobouwer daarvoor een boete. Foto Thomas Kienzle/AFP

De Duitse autobouwer Porsche krijgt een boete van ruim een half miljard euro voor haar rol in het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen. Porsche gaat niet in beroep tegen de beslissing, laat het openbaar ministerie in het Duitse Stuttgart dinsdag weten.

De Duitsers beboeten Porsche na strafrechtelijk onderzoek rond het dieselschandaal, waarbij de uitstoot van dieselmotoren met speciale software gemanipuleerd werd. Daardoor werd bij officiële emissietesten een lagere uitstoot gemeten dan op de weg. Dat leidde ertoe dat dieselmotoren in Porsches meer stikstofoxiden uitstoten dan toegestaan was. Volgens het OM in Stuttgart is Porsche tekortgeschoten bij het meten van deze uitlaatgassen na 2009.

Volkswagen Group, het concern waar Porsche deel van uitmaakt, noemt de boete dinsdag een „belangrijke stap om het diesel-onderwerp af te sluiten”. Het bedrag bestaat uit vier miljoen euro voor het falende toezicht. De rest - 531 miljoen euro - bestaat uit een heffing op het onterecht behaalde voordeel, verminderd met al gemaakte kosten voor het oplossen van de problemen. Vorig jaar riep Porsche bijvoorbeeld bijna 60.000 auto’s terug om aanpassingen te maken.

Lees ook: Elektrisch door de straten van Parijs zoeven

Geen dieselauto’s meer

Porsche benadrukt in de verklaring dat het zelf nooit dieselmotoren gefabriceerd of ontwikkeld heeft, maar die afnam van concernpartner Audi. Volkswagen Group, dat vorig jaar 235 miljard euro omzette, nam in het eerste kwartaal van dit jaar een voorziening om de boete te betalen. Afgelopen najaar kondigde Porsche aan te stoppen met de verkoop van dieselauto’s en zich te richten op elektrische en hybride auto’s.

De fraude rond de uitlaatgassen bij Volkswagen kwam in 2015 aan het licht. Speciale software zorgde ervoor dat de uitstoot van dieselmotoren bij emissietesten lager lag dan op de rijbaan. Door de uitstootnormen zo te ontduiken, hoopte het bedrijf productiekosten te drukken. Schadevergoedingen en boetes kostten het concern al zo’n 30 miljard euro.

Justitie in Duitsland doet nog steeds onderzoek naar verdachten die persoonlijk betrokken waren bij de sjoemelsoftware in auto’s van Porsche.