De duizelingwekkende zegetocht van Disney

Deze rubriek belicht iedere maandag beursfondsen die in de belangstelling staan. Deze keer: Disney.

Alsof Disney dit jaar nog een succesje kon gebruiken. Dumbo en Captain Marvel deden de kassa’s el wereldwijd kraken. In april kondigde het mediabedrijf aan hoe de eigen streamingdienst Disney+ eruit gaat zien. Beleggers waren zo blij dat de koers een trampolinesprong maakte en in één dag 12 procent hoger uitkwam.

En toen was daar twee weken terug Avengers: Endgame. Van Shanghai tot New York tot Amsterdam stonden fans in de rij voor het knetterende slotstuk van de superheldenfilmreeks. Endgame bracht in het eerste weekend 1,2 miljard dollar op (zo’n 1,1 miljard euro). Het beste openingsweekend voor een film ooit.

Daar komen dit jaar de live-action remakes van The Lion King en Aladdin nog bovenop. Frozen 2. Toy Story 4. De nieuwe Star Wars. En de Disneyparken in Californië en Orlando krijgen een Star Wars-uitbreiding.

Succes op succes op succes op succes. Disney’s zegetocht doet duizelen. Woensdag volgen de eerstekwartaalcijfers, maar nu al lijkt 2019 een ongekend goed jaar te worden. En dat zelfs voor Disneybegrippen, een mediamoloch die met de recente overname van 21st Century Fox een macht en grootte begint te krijgen die je doorgaans alleen bij bedrijven in dystopische sciencefictionfilms ziet.

In de Griekse mythe van Icarus is het bijenwas die de uitvinderszoon nekt. Zo dicht vliegt hij langs de zon dat het spul waarmee de veren aan zijn lichaam vastzitten, smelt. Hij stort in zee.

Nee, zegt analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. Waar de bijenwas ’m bij Disney zit? Hij kan het niet zo gauw zeggen. Films, pretparken, kabel-tv en consumentenproducten: alle vertakkingen van het bedrijf draaien bijzonder goed. Maar er is wel een onzekere factor, Disney+. De streamingdienst die het in november lanceert.

Daarmee verkent het bedrijf nieuw terrein. Disney gaat films als Finding Nemo en Guardians of the Galaxy direct aan de kijker leveren, zonder tussenkomst van bioscoopketens of Netflix. Alle Disney-films verdwijnen uiteindelijk bij andere videodiensten. Poulus: „Of dat een handig idee is, is nog de vraag. Als je met Netflix over de licentietarieven kan onderhandelen – waarom zou je het dan zelf gaan doen?” Daar komt bij dat Disney een infrastructuur voor de dienst moet optuigen: kost veel dollars.

Persbureau Bloomberg becijferde al dat het entertainmentbedrijf volgend jaar 1,8 miljard dollar aan licentie-inkomsten misloopt. In 2023 is dat 3,4 miljard dollar, hoewel dat op een jaaromzet van 60 miljard dollar niet buitensporig veel lijkt.

De grootste uitdaging, denkt Poulus, zit ’m in het doortrekken van de huidige jubelreeks van films. „Disney moet wel zorgen dat het hits blijft maken. Dat is niet makkelijk.” Zelfs voor Disney is het lastig te voorspellen of een film succesvol wordt. En het produceren van topfilms is van belang voor bijna alle takken van het bedrijf. Neem Frozen. Het relaas van ijsprinses Elsa leverde 1,3 miljard dollar op uit bioscoopbezoeken. De pretparken konden door het succes bezoekers trekken met attracties in Frozen-thema. En dan waren er nog de tientallen miljoenen dollars uit de verkoop van Elsa-poppen.

Analist Willem De Meulenaer van Belgische zakenbank Dierickx Leys: „Disney heeft een enorm intellectueel eigendom en buit dat met veel succes uit. Het risico is dat er op een bepaald moment moeheid intreedt. Dat zie je al een beetje bij de Star Wars-franchise. Er worden zó veel films van uitgebracht.” Die moeheid zou ook de Marvel-producties kunnen treffen. En dan wordt het spannend. Na de overnames van Pixar, Lucasfilm, Marvel en 21st Century Fox is toch de grens een beetje bereikt. Dan komt het allemaal op Disney zelf aan.