Boeing verzweeg probleem met waarschuwingssysteem 737 MAX

De vliegtuigbouwer wist eind 2017 al van het ontbreken van een waarschuwingssysteem, maar deelde die informatie pas na de Lion Air-ramp eind 2018 met toezichthouder FAA.

Boeings van het type 737 MAX 8 worden ook op het Victorville Airport in Californië aan de grond gehouden.
Boeings van het type 737 MAX 8 worden ook op het Victorville Airport in Californië aan de grond gehouden. Foto Mike Blake/Reuters

Boeing heeft ruim een jaar lang verzwegen dat het een waarschuwingssysteem in de cockpit van zijn 737 MAX-toestellen per ongeluk niet standaard had ingebouwd. Dit alarm had mogelijk kunnen waarschuwen voor de fout die een rol speelde bij het neerstorten van twee vliegtuigen van dat type. Dat heeft de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA zondag bekendgemaakt, aldus persbureau Reuters. Bij eerdere versies van de Boeing 737 werd het systeem standaard geleverd. Bij de 737 MAX konden maatschappijen het systeem wel optioneel aanschaffen.

Het alarm, de zogenaamde disagree alert, gaat af wanneer de data van de twee sensoren te veel uiteenlopen. Die sensoren geven de piloten informatie over de hoek van de vleugels ten opzichte van de luchtstroom. Juist een fout met die sensoren zou hebben bijgedragen aan twee crashes met 737 MAX-vliegtuigen. Het stabilisatiesysteem kreeg foutieve informatie door van de sensoren en drukte daardoor de neuzen van de Boeings steeds verder omlaag, bleek uit voorlopige rapportages over de vliegtuigrampen. Piloten wisten dit niet adequaat te corrigeren.

Lees ook: Waarom de Boeings neergingen

Verzwijgen

Boeing gaf zondag toe het ontbreken van het waarschuwingssysteem eind 2017 te hebben ontdekt, maar dat stil te hebben gehouden. Volgens het bedrijf biedt het alarm „aanvullende informatie” en is het niet essentieel voor veilig gebruik van het vliegtuig. Andere meters zouden piloten genoeg informatie moeten bieden.

Volgens de FAA veroorzaakte het ontbreken van het waarschuwingssysteem inderdaad een klein risico, maar de toezichthouder bekritiseert Boeing omdat het zolang heeft gewacht met openheid over het probleem, zegt een woordvoerder. „Eerdere communicatie van Boeing met luchtvaartmaatschappijen zou hebben bijgedragen tot het verminderen of elimineren van mogelijke verwarring.”

Boeing 737 MAX-toestellen worden wereldwijd aan de grond gehouden nadat in korte tijd twee vliegtuigen van dat type waren neergestort, in oktober in Indonesië en in maart in Ethiopië. Boeing voerde later die maand een software-update door, maar desondanks blijven de 737 MAX-toestellen vooralsnog aan de grond.

Zondag schreef The Seattle Times dat Boeing in 2016 druk heeft uitgeoefend op interne toezichthouders die het had aangesteld als „ogen en oren van de FAA”. Boeing zou hebben geëist dat de toezichthouders het brandblussysteem rondom de nieuwe motoren van de 737 MAX minder streng zouden testen dan zij wilden. Eerder onderzoek van The Seattle Times wees al uit dat Boeing vaker druk zette op interne toezichthouders om veiligheidsanalyses in te perken. De vliegtuigbouwer zou zo geprobeerd hebben tijd en geld te winnen.