Moeilijk eerste kwartaal voor Air France-KLM

De luchtvaartcombinatie leed een verlies van 320 miljoen euro. Air France-KLM kampte onder meer met hoge kerosineprijzen en tegenvallende valuta-effecten.

Personeel van KLM bij een toestel van de luchtvaartmaatschappij.
Personeel van KLM bij een toestel van de luchtvaartmaatschappij. Foto Remko de Waal/ANP

Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal last gehad van hoge brandstofprijzen en hevige concurrentie. Hierdoor draaide de luchtvaartcombinatie een flink verlies. Zowel Air France als KLM schreef rode cijfers.

Dat maakte het bedrijf vrijdagochtend voorbeurs bekend. Het nettoverlies komt uit op 320 miljoen euro. Een jaar geleden, toen Air France-KLM kampte met de gevolgen van stakingen, bedroeg dit nog 185 miljoen euro. De loonsverhoging ten gevolge van die stakingen merkt de luchtvaartcombinatie nu ook in zijn cijfers. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2018 was het in de eerste drie maanden van dit jaar 6,4 procent meer geld kwijt aan personeelskosten.

Kerosinerekening

De kerosinerekening kwam uit op 1,2 miljard euro, een stijging van 140 miljoen euro. Ook nadelige valuta-effecten zouden de winstcijfers in het rood gedrukt hebben. Het luchtvaartbedrijf zegt dat het verlies deels toe te schrijven is aan overaanbod op de markt. De moeilijke marktomstandigheden treffen dan ook niet alleen Air France-KLM. Concurrent Lufthansa meldde vorige maand eveneens een lagere winst over het eerste kwartaal.

Lees ook dit interview met Air France-KLM Ben Smith: ‘Ik wil zeker zijn dat we met iedereen in de top op dezelfde lijn zitten’

Hoewel Air France én KLM het minder goed deden, was het operationeel verlies bij de Fransen een stuk groter. Dat bedroeg 256 miljoen euro, tegenover 56 miljoen euro bij KLM. Belangrijke kanttekening daarbij is wel dat KLM een jaar geleden nog wél winst boekte in het eerste kwartaal (toen 52 miljoen euro). Air France leed toen ook al verlies.
De omzet van de combinatie bedroeg bijna 6 miljard euro, een plus van 2 procent. Het concern handhaafde zijn verwachtingen voor het hele jaar. Topman Ben Smith denkt dat de luchtvaartcombinatie een goede zomer tegemoetgaat.

Turbulente periode

Air France-KLM komt uit een turbulente periode. Naast de stakingen liepen de spanningen tussen Air France en KLM afgelopen jaar hoog op. Er gingen geruchten dat topman Smith de bij het personeel populaire KLM-topman Pieter Elbers wilde ontslaan, wat Smith later ontkende. Het kabinet maakte niet veel later bekend voor 744 miljoen euro aan aandelen te hebben gekocht van de luchtvaartcombinatie, tot verbazing van mede-aandeelhouder Frankrijk. Nederland wil op deze manier de belangen van KLM en Schiphol beter kunnen bewaken.