Meer verliezen bij Air France-KLM

Kwartaalcijfers De luchtvaartcombinatie leed een verlies van 320 miljoen euro. Air France-KLM kampte onder meer met hoge kerosineprijzen.

Foto Lex van Lieshout/ANP

Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal last gehad van moeilijke marktomstandigheden: de brandstofprijzen lagen hoog, de concurrentie was hevig. Hierdoor draaide de luchtvaartcombinatie een flink verlies. Zowel Air France als KLM schreef rode cijfers.

Het bedrijf maakte vrijdagochtend zijn kwartaalcijfers bekend. Vorige maand meldde ook de Duitse concurrent Lufthansa al tegenvallers.

Het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf leed het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies van 320 miljoen euro. Een jaar geleden, toen Air France-KLM kampte met de gevolgen van stakingen, bedroeg het verlies 185 miljoen euro. Na die stakingen voerde Air France-KLM een loonsverhoging door, die de luchtvaartcombinatie nu in zijn cijfers voelt. Ze was in de eerste drie maanden van dit jaar 6,4 procent meer geld kwijt aan personeelskosten, in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Overaanbod

De kerosinerekening kwam uit op 1,2 miljard euro, een stijging van 140 miljoen euro. Het luchtvaartbedrijf wijt het verlies verder deels aan ‘overaanbod’ op de markt.

Air France én KLM deden het allebei minder goed, maar het verlies bij de Fransen was een stuk groter. Hun operationele verlies bedroeg 256 miljoen euro, tegenover 56 miljoen euro bij KLM. Belangrijke kanttekening daarbij is dat KLM een jaar geleden nog wél winst boekte in het eerste kwartaal (toen 52 miljoen euro). Air France leed toen ook al verlies.

De omzet van de combinatie nam wel toe. Die bedroeg bijna 6 miljard euro, een plus van 2 procent. Topman Ben Smith denkt dat het bedrijf een goede zomer tegemoetgaat.

Air France-KLM komt uit een onrustige periode. Behalve dat het bedrijf met stakingen kampte, liepen ook de spanningen tussen Air France en KLM afgelopen jaar hoog op. Er gingen geruchten dat topman Smith de bij het personeel populaire KLM-topman Pieter Elbers wilde ontslaan, wat Smith later ontkende.

Het Nederlandse kabinet maakte niet veel later bekend voor 744 miljoen euro aan aandelen te hebben gekocht van de luchtvaartcombinatie, tot verbazing van mede-aandeelhouder Frankrijk. Nederland wil op deze manier de belangen van KLM en Schiphol beter kunnen bewaken.