Een tikje fout

Van de straat Van de catwalk naar onze kledingkast. Voor welke modetrends wij vallen en waarom. Deze keer: witte laarsjes.

Cora Bronkers & Allard Faas

Wat?

Het witte laarsje heeft even nodig gehad om het straatbeeld te bereiken. Een paar jaar geleden maakte-ie zijn debuut op de catwalk, in de shows van de collecties voor voorjaar 2016 van Céline. Een half jaar later volgden Dries Van Noten en Lemair, weer later Christian Wijnants. Pas sinds een paar maanden is-ie, althans in Nederland, echt een trend.

Witte laarsjes zijn niet de per se de makkelijkste schoenen. Wit maakt groot en een wit laarsje is, voor wie geen warme gevoelens heeft voor majorettes, country & western en kunstschaatsen, al snel een tikje fout (hoewel dat natuurlijk ook juist weer de charme ervan kan zijn). De reden dat het toch gelukt is met de witte laarsjes komt doordat er jaren voorwerk aan vooraf is gegaan, in de vorm van witte sneakers. Sinds Adidas’ klassieke tennisschoen Stan Smith een enorme trend werd – een van de aanjagers was Céline-ontwerper Phoebe Philo, die begin 2011 de catwalk opkwam met die schoenen – is het oog gewend geraakt aan witte schoenen, die een enorm verfrissend effect hebben op bijna elke outfit. Maar na een paar jaar komt onvermijdelijk de behoefte aan vernieuwing. En dan blijkt een laarsje toch net anders genoeg dan een sportschoen.

Cora Bronkers & Allard Faas

Wie?

Marketing- en pr-manager Marjolein van den Broek ontdekte het witte laarsje via streetstyle-foto’s in modebladen en kocht de hare, van Pepe Jeans, een half jaar geleden. „Als je een standaard outfit aanhebt, en je knalt er witte laarsjes onder, zie je er toch heel modisch uit”, zegt ze.

Alexa Pedersen (20) uit Chicago is tien weken in Nederland, voor een studieprogramma over Nederlandse literatuur en Gender & seksualiteit. Ze vond haar witte laarsje in de uitverkoop bij Primark. Ze vindt ze cute en comfy en bovendien: „Ze passen overal bij.” 

„Toen ik vier jaar geleden begon bij Harper’s Bazaar, golden witte laarzen daar eigenlijk nog als ordinair”, zegt Simone Sniekers (26), shopping editor bij de glossy. Zij kocht haar Dries Van Noten-laarsjes in het najaar van 2017. „Ze hebben een tijdloos model dat vaak terugkomt in de collecties, zitten heerlijk en het wit was toen nog best nieuw. Mensen reageerden er echt op.”

Nathalie Driessen (44), journalist en media- adviseur, kocht haar laarsjes een jaar geleden bij & Other Stories. Ze viel vooral voor „de frisse uitstraling”. „Weer eens wat anders dan zwart.” Ze horen vooral bij lekker weer, vindt ze. „In de winter heb ik ze minder vaak gedragen.” 

Van links naar rechts: Marjolein van den Broek, Alexa Pedersen, Simone Sniekers & Nathalie Driessen. Cora Bronkers & Allard Faas