Undercover op Netflix: meer geld, meer draaidagen

Serie De Nederlands-Vlaamse misdaadserie Undercover wordt wereldwijd gelanceerd door streamingdienst Netflix. De hoofdrolspelers vertellen over het maakproces. „De lat ligt hoger.”

Tom Waes en Anna Drijver spelen agenten die undercover gaan op een camping.
Tom Waes en Anna Drijver spelen agenten die undercover gaan op een camping. Jo Voets

„Het zou kunnen dat we opeens een hype worden in Peru”, zegt Tom Waes als hij praat over Undercover, de Nederlands-Vlaamse misdaadserie over een drugsbaas en de undercoveragenten die hem proberen te pakken op zijn eigen terrein. Als een Spaanse serie als La casa de papel een internationale hit kan worden, waarom dan niet een serie uit de Lage Landen?

Het speelterrein van de serie, een samenwerking tussen de omroep VRT en streamingdienst Netflix, is het grensgebied van Noord-Brabant en Belgisch Limburg. De Belgische agent Bob Lemmens (Waes) werkt samen met Nederlandse collega Kim de Rooij, gespeeld door Anna Drijver. Samen proberen ze een van de grootste xtc-producenten ter wereld te pakken. Deze meedogenloze Ferry Bouman (Frank Lammers) komt met zijn gezellige vrouw Danielle (Elise Schaap) tot rust in een villa op een camping. De agenten proberen daar in zijn netwerk te infiltreren.

De serie is vanaf vrijdag beschikbaar voor de 149 miljoen abonnees van de streamingdienst. We spreken drie hoofdrolspelers. Waes belt terwijl hij onderweg is naar nieuwe opnames, Drijver en Schaap spreken we een-op-een aan het einde van een persdag in Amsterdam.

Waes is vooral bekend als tv-presentator, onder meer van het populaire Reizen Waes. Elise Schaap vertelt dat ze niet wist dat hij „zo’n grootheid” in België is. „Een soort mix tussen Matthijs van Nieuwkerk en Barry Atsma. Volgens mij vond hij het heel spannend. Mensen zien je snel als de presentator die ook even gaat acteren.”

Fans wisten ‘den Waes’ te vinden tijdens de opnames in België. „Niemand kende ons daar”, aldus Drijver, „dus moest ik weer een foto maken van Tom met iemand.” Inmiddels ligt het al iets anders, zegt ze. De serie was in België al op de reguliere tv te zien. „Ik ging met mijn oma wat eten bij een Vlaams koerscafé. Alle mannen die pinten zaten te drinken herkenden mij. Het leeft daar enorm.”

Showrunner: schrijver is de baas

De productie van Undercover was al begonnen toen Netflix aan boord kwam. Hun inbreng was een geschenk, aldus Waes. „Je krijgt meer budget en meer draaidagen.” Tijd is essentieel, legt ook Drijver uit. „In Nederland heb je vaak zeven draaidagen per aflevering, wij hadden er tien.” En de hele serie wordt geleid door showrunner Nico Moolenaar, tevens schrijver. Schaap: „Een sjiek woord, showrunner. In het buitenland is dat heel normaal, wij kennen dat nog niet.” Een showrunner doet als baas van een serie meer dan een schrijver of producent. Drijver: „Het is nieuw voor ons, dat je een schrijver het hoofd van de serie maakt. Iemand die inhoudelijk blijft denken en van alle personages weet waarom ze doen wat ze doen. Een schrijver is de baas en niet de producent die het geld heeft geregeld.”

Wie wil opvallen tussen het enorme aanbod moet ook wel iets bijzonders brengen, zegt Schaap. „We zitten nu in een enorme seriecultuur. De lat ligt hoger. Een geweldige ontwikkeling, ook voor acteurs. We moeten erin mee. Daarom is het zo leuk om een co-productie met België en Nederland te hebben. Het lijkt me geweldig als die grenzen verder gaan vervagen.”

Jo Voets

Het script kreeg ook de tijd om zich te ontwikkelen. De schrijvers hebben veel research gedaan naar de drugswereld in de grensstreek. De acteurs hebben met undercoveragenten gesproken. Waes: „Zeker tijdens lange opdrachten word je vaak vrienden met die criminelen. Dat moet. Je moet soms met spijt in het hart iemand de bak in gooien. Het is een heel dubbele rol die je speelt.”

Zijn tegenspeelster Drijver werd al vroeg in het maakproces gevraagd voor de rol van een agent zonder privéleven, in tegenstelling tot familieman Bob. „Ze houdt alles op afstand. Dat gaat in de loop van de serie wringen. Frank Lammers speelt ook een waanzinnige rol. Ik ben blij dat we hem weer zo te zien krijgen. Hij blijft sympathiek, maar is ook heel gevaarlijk. Het was ook fijn om weer met Elise Schaap te werken. Het filmen is soms zwaar. Dan weet je wat je aan elkaar hebt en hoe je elkaar qua spel kunt helpen.” Mede dankzij de setting krijgt de serie een droogkomisch aspect. „The Sopranos vonden we een mooi voorbeeld. Het is grimmig, maar je kunt ook lachen en huilen om die mensen.”

Een beetje zielig

Schaap staat bekend om haar komische talenten en wist wel raad met de rol van de tragische Danielle. „Daar hou ik van, als het een beetje zielig is. Iemand die totaal naïef is en graag aansluiting bij anderen wil maar dat niet krijgt. Die camping is ook een goede arena, dat marginale. We hadden ook figuranten die er vandaan komen. We overdrijven niet, het is er echt heel frivool en volks.”

De acteurs hebben nog wel een tip voor de kijkers: zet de ondertiteling aan, want er komen nogal wat pittige Vlaamse dialecten en termen voorbij. Waes: „De Nederlandse acteurs verstonden soms geen fluit van wat ik zei.” Schaap zag naast de taalverschillen nog iets anders. „Iedereen geeft elkaar op een Vlaamse set een kus in de ochtend. Gaan we dit echt acht maanden doen dacht ik. Ja, dit gaan we echt acht maanden doen.”