Opinie

    • Mirjam de Winter

Fietsveer

Die Amsterdammers boffen maar met hun pont over het IJ. Je rijdt er met je fiets zo op en tuft fluitend naar de overkant. Helemaal gratis. Zelfs ‘s nachts varen ze je voor niks over. Waarom hebben wij dat niet in Rotterdam? Omdat we al twee bruggen en een fietstunnel hebben om aan de overkant van de rivier te komen, vermoed ik zo. Toch zou ik ook wel zo’n pont willen, voor het gemak vooral. Dat je niet meer zo hoeft te zwoegen op die steile Erasmusbrug of bij tegenwind zelfs lopend naar de andere kant moet. Nog erger: met zweethandjes die griezelige afdaling moeten maken in de fiets-Maastunnel. Die oude, houten roltrappen zijn beeldschoon en leuk om naar te kijken, maar ik ga er voor geen goud mee naar beneden. Onbegrijpelijk hoe mensen die steile, krakende roltrap durven te nemen, met hun fiets losjes in de ene hand en hun mobieltje in de andere. Maar liefst 7.000 dappere fietsers wagen zich dagelijks aan dit avontuur, volgens cijfers van de gemeente, in de spits zelfs 700 per uur.

Maar na de zomervakantie, als beide Maastunnelbuizen voor het autoverkeer eindelijk weer opengaan, worden ook de fietstunnel en de voetgangerstunnel gerenoveerd en voor 7 tot 11 maanden voor alle verkeer afgesloten. Omfietsen via de Erasmusbrug is voor inwoners van Charlois wat veel gevraagd, want bijna 7 kilometer extra. In de oplossing van de gemeente om bussen in te zetten, hebben de gebruikers geen vertrouwen. Inwoners van Zuid (veelal ‘nieuwe Zuiderlingen’) zijn daarom onlangs een petitie gestart waarin ze de gemeente vragen om een „fatsoenlijk alternatief”. Het liefst zien ze een veerdienst tussen de Zuid- en de Noordoever, om toch zo snel mogelijk op werk, school of crèche te komen. Want, zo berekenden ze: om 7.000 fietsers per dag te kunnen vervoeren, zouden per uur minstens 25 bussen (volgeladen met fietsen) nodig zijn. Ze voorspellen niet alleen een hoop oponthoud bij het instappen en inladen, maar ook is de kans groot dat al die bussen vervolgens in de file voor de Maastunnel belanden. Bovendien wordt er ‘s nachts niet gereden en passen er geen bakfietsen in de bus.

Gepleit wordt voor een fiets- en voetgangersveer van Charlois naar de Parkkade, waarvoor de gemeente aan beide zijden een aanlegsteiger zal moeten aanleggen. „Een gouden investering voor de toekomst”, zeggen de initiatiefnemers, want meer fietsverbindingen tussen Zuid en Noord zijn volgens hen niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de economie én de ontwikkeling van Zuid. Zo’n 5000 mensen hebben de petitie inmiddels getekend en in juni worden de handtekeningen overhandigd aan het gemeentebestuur.

Al kom ik eigenlijk zelden op Zuid en ken ik er nauwelijks mensen, toch heb ook ik mijn handtekening gezet. De gemeente zal best nog ergens een pont(je) op de kop weten te tikken en een aanlegsteiger kan ook niet al te ingewikkeld of kostbaar zijn. Intussen verheug ik me alvast op een toeristisch fiets- en vaartochtje richting dat verre Zuid, zonder die levensgevaarlijke roltrappen of steile Erasmusbrug. Als inwoner van Noord wil ik er nog best voor betalen ook. Het hoogste tarief, wat mij betreft.

Mirjam de Winter (@mirjamdewinter) is freelance journalist en stadsgids in Rotterdam.