crowdfunding

The Correspondent geeft klagende investeerders geld terug

In een niet ondertekende excuusbrief aan haar leden, medewerkers en donateurs zegt The Correspondent dinsdag sorry voor de verwarring die is ontstaan rondom de crowdfundingsactie voor het journalistieke platform. Leden die geïnvesteerd hebben in de Engelstalige editie van De Correspondent kunnen hun geld terugvragen.

De campagne voor The Correspondent, die 1,8 miljoen dollar kostte, bracht in december 2,6 miljoen dollar op. De campagne werd gevoerd vanuit een kantoor in New York, The Correspondent zou naar eigen zeggen Amerika gaan veroveren en de Amerikaanse journalistiek gaan redden. In maart van dit jaar bleek echter dat de werkzaamheden voor deze internationale versie van het platform vanuit de redactie in Amsterdam verricht zullen worden. De reden die The Correspondent destijds gaf was dat ze vanuit Amsterdam de bedrijfscultuur beter zouden kunnen koesteren.

Nu erkennen de makers dat ze niet transparant genoeg zijn geweest over hun plannen. Ze zien in dat leden en investeerders zich misleid voelen. „We hadden in eerste instantie voor ogen dat we een nieuwsdienst in de VS zouden openen. Voorafgaand aan de campagne veranderden we van mening over de locatie. Dat hebben we slecht naar buiten toe gecommuniceerd. We hebben niet genoeg inzicht gegeven in wat we verstaan onder een ‘globaal platform’ en hebben zo de indruk gewekt dat we ons op de VS zouden richten.”

Onder de brief reageren leden op Twitter kritisch en eisen hun geld terug. Hoeveel leden dat inmiddels gedaan hebben is onduidelijk. Ernst-Jan Pfauth, uitgever van The Correspondent, laat weten dat ze nu „even geen specifieke vragen” beantwoorden, „om ons helemaal te kunnen richten op het zorgvuldig inlossen van de beloftes die we in het statement doen”, waarmee hij doelt op de excuusbrief. Ze beloven onder meer financiële openheid over hun budget en de besteding van het opgehaalde crowdfundingsbedrag.